Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Zastřešení stanice městské dopravy Canary Wharf station v Londýně

Představujeme s pomocí zahraničních zdrojů jednu z nejdelších souvislých dřevěných střech, kde byla použita pro spojení nadzemní konstrukce stanice londýnské železniční sítě Crossrail. Jedná se o největší dopravní projekt v Evropě.

Obrázek 1 – Celkový pohled na konstrukci délky ≈ 300 m, přečnívající konce zasahují nad vodní hladinu
Obrázek 1 – Celkový pohled na konstrukci délky ≈ 300 m, přečnívající konce zasahují nad vodní hladinu

Jedna z nejdelších souvislých dřevěných střech byla použita pro spojení nadzemní konstrukce jedné stanice londýnské železniční sítě Crossrail (obrázek 1), jednoho z největších dopravních projektů v Evropě.

Dřevěná střecha z trojúhelníkových kazet je zakřivena okolo budovy jako ochranná skořepina (obrázek 2 a 3). Kazetová střecha je vytvořena z 1418 žeber z lepeného lamelového dřeva, spojených 564 ocelovými styčníky. Průsvitná krytina je.z etylenových / tetrafluoretylenových (ETFE) polštářů. Střecha má délku 310 m s pozoruhodným vyložením 30 m na obou koncích (obrázek 3). Dřevo bylo použito pro kazetovou konstrukci nejenom pro jeho tradiční vztah k historii přístavních hrází, ale také pro jeho kombinaci pevnosti a použitelnosti. Použití dřeva pomáhá splnit požadavek klienta na dlouhodobě udržitelnou budovu. Především dřevo může být ekonomicky a efektivně opracováno, aby se dodržela složitá geometrie zakřiveného tvaru.

Obrázek 2 – Střešní konstrukce s žebry z lepeného lamelového dřeva a průsvitnou etylenovou krytinou
Obrázek 2 – Střešní konstrukce s žebry z lepeného lamelového dřeva a průsvitnou etylenovou krytinou
Obrázek 3 – Vyložení střešní konstrukce s žebry z lepeného lamelového dřeva a průsvitnou etylenovou krytinou
Obrázek 3 – Vyložení střešní konstrukce s žebry z lepeného lamelového dřeva a průsvitnou etylenovou krytinou


Skořepinová střecha s žebry z lepeného lamelového dřeva je lehčí než ekvivalentní ocelová konstrukce a tíha střešního pláště z ETFE je zlomkem tíhy alternativy ze skla, takže návrh je proti hlavní ocelové a betonové konstrukcí výhodný z hlediska vlastní tíhy,

Trojúhelníková soustava kazet je vytvořena z prutů lepeného lamelového dřeva délky ≈ 4 až 7 m, které jsou spojeny ocelovými styčníky. V každém styčníku se setkává šest prutů (obrázek 4).

 
Obrázek 4 – Ocelový styčník mřížové konstrukce
Obrázek 4 – Ocelový styčník mřížové konstrukce
Obrázek 5 – Parková část stanice
Obrázek 5 – Parková část stanice

English Synopsis

Futuristic barrel vault made of glulam timber and ETFE panels tops an active transportation and retail hub in east London. Sitting below a five storey mixed-use development known as Crossrail Place, the new Canary Wharf station helps connect this key business district to the City of London, the West End and Heathrow. The 250 metre-long station box is surrounded by the water of West India Quay dock. More than one hundred thousand square feet of retail and leisure space sits above the station.
A 310 metre-long timber lattice roof, sheltering a striking roof-top garden, lets in light and rain for natural irrigation. Translucent air filled pillows allow direct views in and out of the building. Sustainably sourced beams provide a warm, natural counterpoint to the glass and steel towers of Canary Wharf.

 
 
Reklama