Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Předpokládá se další zdražování parkovacích míst nabízených v rámci rezidenčních projektů

Řešením nedostatku parkovacích stání v Praze jsou podle developerů záchytná parkoviště už v oblasti Středočeského kraje. Nyní se předpokládá další zdražování parkovacích míst v rezidenčních projektech, a to zhruba stejným tempem, jakým rostou ceny samotných bytů.


© Fotolia.com

Tři čtvrtiny developerských firem poukazují na problémy mladých rodin získat hypotéku na bydlení, přičemž nadpoloviční většina developerů je přesvědčena, že by stát měl takovým rodinám poskytnout možnost zvýhodněných hypotečních úvěrů. Vyplývá to ze Studie developerských společností Q1/2018, zpracované analytickou společností CEEC Research ve spolupráci se společností KPMG Česká republika.

Nedostatek parkovacích míst v Praze by podle ředitelů developerských firem pomohlo vyřešit především budování záchytných parkovišť na okrajích hlavního města. Na stupnici od 0 do 10, kde desítka představuje nejefektivnější řešení nedostatku míst k parkování, přiřadili tomuto kroku známku 9,2 bodu. Dalšími důležitými kroky k vyřešení tohoto problému jsou investice do veřejné dopravy (8,7 bodu z 10) a budování záchytných parkovišť už v oblasti Středočeského kraje (7,6 bodu z 10). Nejméně by pak situaci s parkovacími místy pomohlo řešit zdražení parkovného (3,9 bodu z 10).

Město má na výběr pouze dvě možnosti. Buď regulaci, ať už jde o dopravu v klidu nebo samotný vjezd aut do města. Druhou možností je výstavba adekvátních parkovacích ploch, tedy zejména parkovacích domů. Ideálním řešením je pak kombinace obojího,“ říká Pavel Kliment, partner odpovědný za služby pro realitní a stavební společnosti KPMG v České republice. Svůj pohled na věc přidává také Martin Videczký, ředitel SVB, Veletrhy Brno, a.s. "Budování záchytných parkovišť na okrajích hlavního města, doplněné relevantně posílenou veřejnou dopravou, je řešením především pro návštěvníky. Problematika parkovacích míst je pak jiná u rezidentů. Zde by mohla pomoci výstavba podzemních parkovacích prostor s využitím moderních technologií a automatických systémů." Podobný názor má Omar Koleilat, generální ředitel skupiny CRESTYL. „V Praze zásadně chybí velkokapacitní záchytná parkoviště na okraji města či u dopravních uzlů ve Středočeském kraji. Obrovská masa lidí, která do metropole přijíždí za prací, tak nemá kde své auto odstavit. V centru města by pak bylo vhodné vybudovat podzemní garáže, aby se zaparkovaná auta svedla z povrchu a metropole se tak více otevřela lidem.


Parkovací místa jsou přímo do kupní ceny bytu u nových projektů zahrnuta u desetiny (11 procent) developerských firem. Jako fakultativní položku k ceně za bytovou jednotku je nabízí dvě pětiny (39 procent) developerů. Zbytek dotázaných ředitelů developerských společností uvádí, že toto rozhodnutí se odvíjí vždy v závislosti na jednotlivých rezidenčních projektech. Ceny parkovacích míst se však budou dále zvyšovat. Zdražování v podobném tempu, jakým rostou ceny samotných bytů, přitom předpokládají tři pětiny (57 procent) developerů. Další čtvrtina (25 procent) pak hovoří dokonce o ještě rychlejším růstu cen. Zlevnění parkovacích míst výhledově očekává 18 procent developerských společností.

Praha podle mě netrpí žádným nedostatkem parkovacích míst, ale spíše značným přebytkem aut. A ten lze vyřešit jen vhodnou motivací dojíždějících k cestě hromadnou dopravou. Tedy zejména výstavbou cenově dostupných záchytných parkovišť P+R. Kvalitě života v centru města pak může prospět i výstavba parkovacích domů, a tyto dokonce ani nemusejí být cenově dostupné. Parkovat v centru metropole totiž není žádné základní lidské právo nikde na světě,“ tvrdí Ján Horváth, CEO divize Real Estate, CTR group. Situaci dále rozebírá Ivor Ševčík, CEO, All Inclusive Development a.s.Kdyby si město u nových projektů odkoupilo spodní 2 až 3 patra a nabídlo je okolním rezidentům, tak by vznikal dostatek míst. Jako developeři často řešíme, že přicházíme do míst, kde v minulosti vznikla kritická situace s parkováním a okolí je již aktuálně zcela přetíženo. My sice umístíme veškeré parkování do svého objektu, ale co ostatní? Je to de facto diskriminace nově příchozích – k bytu si musí koupit za 500 tisíc parkovací stání, ale majitelé okolních bytů, jimž roste hodnota i s novou výstavbou a oživením čtvrti, tuto investici udělat nemusejí.

Počet parkovacích míst/garážových stání nad úroveň, která je požadovaná platnými předpisy (např. Pražskými stavebními předpisy) nabízí svým zákazníkům ve všech nových projektech 14 procent developerských firem. U většiny svých projektů pak zajišťuje tuto nadstandardní službu 46 procent developerských společností a jen u vybraných projektů pak dalších 29 procent developerů.

Působíme v nadstandardním rezidenčním segmentu a ve všech projektech vždy realizujeme dostatek parkovacích stání. Častokrát více, než požaduje norma, ale nikdy ne méně. O žádné výjimky nebo „vytahování“ dopravy v klidu na povrch se nesnažíme. Podle nás patří dnes k základnímu standardu nového bytu také dostupnost minimálně jednoho vozu suchou nohou. Naši klienti by už ani byt bez tohoto komfortu nechtěli,“ uvádí Ján Horváth, CEO divize Real Estate, CTR group. Důležitost parkovacích míst pro zákazníky zmiňuje také Alexej Veselý, výkonný ředitel, Trikaya Czech Republic a.s.Možnosti parkování jsou nezanedbatelnou součástí všech našich projektů a zájemci o bydlení přikládají pohodlnému parkování stále větší význam. Tomu nasvědčuje i rostoucí cena. Hodnota parkovacích stání obecně roste také s připravovaným systémem brněnského rezidentního parkování. K bytům stání standardně nabízíme jako volitelný produkt, který si zájemci mohou, ale nemusí pořídit.

Tři čtvrtiny (77 procent) ředitelů developerských firem potvrzují, že mladé rodiny mají v současné době problém se získáváním hypotečních úvěrů na bydlení. O tom, že by měl stát na tuto situaci reagovat a poskytnout těmto rodinám zvýhodněné hypoteční úvěry, je pak přesvědčeno 57 procent ředitelů.

Podmínky pro získání hypotečního úvěru jsou stále výhodné. Prostřednictvím hypoték se na našich projektech financuje zhruba polovina všech prodávaných bytů. Mezi těmi, kdo hypotéku využívá, jsou také mladé rodiny s dětmi,“ říká Marcel Soural, předseda představenstva, Trigema a.s.


Úvěry na bydlení aktuálně zprostředkovává v případě zájmu ze strany klientů polovina (50 procent) developerských společností. Z těch firem, které zprostředkování úvěrů klientům v současné době neposkytují, nehodlá tento stav v souvislosti s očekáváným růstem cen nemovitostí a znevýhodněním podmínek čerpání hypotečních úvěrů nijak měnit drtivá většina (92 procent) společností.

Studie developerských společností Q1/2018 bude publikována již brzy na
www.ceec.eu

 
 
Reklama