Trendy moderního stavitelství na mnichovském veletrhu

Datum: 11.2.2017  |  Autor: Vlastimil Růžička, redakce

Skončil jeden z největších stavebních veletrhů, událost číslo jedna pro projektanty, architekty a stavební inženýry z celého světa. Veletrh BAU pořádá společnost Messe München jednou za dva roky a pro další ročník v lednu 2019 bude otevírat dvě nové haly, neboť letos zůstalo na čekací listině více než 600 firem.

Velký zájem o vystavovací plochu je patrný i v případě českých firem. Podle slov inženýra Jaroslava Vondrušky, oficiálního zástupce Messe München pro Českou a Slovenskou republiku, se v letošním roce přihlásilo 35 českých firem, ale pouze polovina z nich získala požadovanou plochu.

Tradičně se veletrhu účastní více než 2 000 vystavovatelů z celého světa, kteří zaplní celé výstaviště o ploše 180 000 m2 v 17 pavilonech. Další ročník v lednu 2019 bude určitě rekordní, neboť budou otevřeny dvě nové haly o kapacitě 20 000 m2, čímž výstavní plocha vzroste na 200 000 m2. Je to nutné, neboť již letos zůstalo přes 600 firem na čekací listině,“ podotýká Jaroslav Vondruška.

České firmy měly stejně jako v minulých letech možnost vystavovat samostatně, nebo pod hlavičkou České agentury na podporu obchodu (Czech Trade). Na celkové ploše 1 600 m2 se letos prezentovaly společnosti: Agrop Nova, Alutech Systems, Charvát, Cidem Hranice, Ciur, Czech Pan, Dekmetal, Gapa MB, Lasselsberger, Max Developing, Solara, Termolife, TTK CZ, Wild Stone International, WPC Wood Plastics a Terrain Eco.

V anketě pro TZB info vyhodnotili zástupci firem svoji účast jako vysoce efektivní a někteří dokonce přidali vlastní komentář.
  • Ředitel marketingu společnosti Lasselsberger Petr Machoň na dotaz redakce uvedl:
    Ukázali jsme to nejlepší z produkce značky RAKO včetně nových sérií pro rok 2017. Díky novým možnostem ve výrobě rozšiřujeme nabídku o kalibrované formáty obkládaček 30 x 60 a 30 x 90 cm, dlaždice se rozrostly o formát 80 x 80 cm. Digitální technologie podpořila rozvoj mnoha dekorací včetně reliéfních povrchů. Pro architekty a projektanty je v Německu velmi atraktivní nabídka sortimentu objektové keramiky RAKO OBJECT. Je to ucelený systém vzájemně se doplňujících sérií se zaměřením na vysoké technické požadavky. Němečtí zákazníci značku znají a mají o ni zájem, odborníci oceňují komplexní a kvalitní zákaznický servis.

  • Ing. Kateřina Ryšánková, zástupkyně firmy Solara s.r.o. pro německý a rakouský trh uvedla:
    Veletrhu BAU jsme se letos účastnili pošesté. Jako vždy nás v Mnichově těšila velmi vysoká návštěvnost veletrhu a naší expozice. Lidé mají zájem, diskutují, hledají svá řešení, říká Ing. Kateřina Ryšánková, zástupkyně firmy pro německý a rakouský trh.
    Hlavním lákadlem výstavního stánku Solara bylo několik typů posuvných střešních oken, resp. střešních výstupů Solara PERSPEKTIV. Tato velkoformátová posuvná střešní okna vlastní konstrukce vyváží rodinná firma Solara do Německa velmi úspěšně již desátým rokem. Zájmu se těší také jednoduchý typ střešních dveří Solara OPEN.
    Návštěvníky na našem stánku baví možnost si okna osahat, vyzkoušet si hladký posuv okenních křídel a probrat technické detaily a možnosti. Obdivují přírodní dřevo, ze kterého okna vyrábíme a na jehož zpracování jsme hrdí, dodává Mgr. Jakub Formánek. I nadále se držíme naší silné stránky - osobního přístupu a individuálního přizpůsobení našich střešních oken. Během let jsme se dostali na výrobní úroveň, kterou můžeme na vedoucím evropském stavebním veletrhu, za který BAU považujeme, směle prezentovat.

  • Jitka Rabelová ze společnosti CIDEM Hranice - divize CETRIS je s účastí na BAU Mnichov 2017 spokojena:
    "Nebývalý zájem návštěvníků o naše produkty na veletrhu BAU v Mnichově nás opět utvrdil v tom, že účastnit se tohoto a potažmo i příštích ročníků, je pro nás jako exportní firmu, nezbytnou nutností. Výstavní haly byly plné od prvního dne. BAU opět potvrdil svou pověst - velkolepé stánky, profesionální jednání pořadatelů a především návštěvníci z celého světa či celková atmosféra veletrhu.
    Zájem o naše produkty byl na BAU obrovský. Nejvíce návštěvníky zajímaly realizace odvětraných fasád, obklady interiérů i exteriérů z desek CETRIS BASIC jako betonová optika popř. jako přírodní optika skály. Velký zájem jsme také zaznamenali u protipožárních aplikací.
    Veletrh BAU nám potvrdil, že stavebnictví v Evropě roste. Většina stavebních firem, stejně jako my, na veletrhu představila své novinky, inovace a výsledky z vývoje a výzkumu. A právě vývoj nových výrobků a rozšiřování služeb zákazníkům je naší současnou prioritou."
cidem hranice cetris bau


Vysoká účast zahraničních firem i návštěvníků

Tisková zpráva společnosti Messe München představuje letošní ročník jako rekordní nejenom co do počtu zahraničních vystavovatelů (2 120 ze 45 zemí), ale také co do počtu návštěvníků. Z více než 250 000 osob bylo 80 tisíc ze zahraničí (2015: 72 000). Vysoce zastoupeny jsou zejména Rakousko (11 520 návštěvníků), Švýcarsko (5 243) a Itálie (5 013). Dále je to Turecko (3 055), Rusko (2 868) a Čína (2 235), kterou organizátor zařadil mezi země s největším potenciálem a přiblížil další možnosti veletržní spolupráce na FENESTRATION BAU CHINA.

Seznam zemí s největším nárůstem počtu návštěvníků ukazuje, že povědomí o BAU roste i mimo Evropu,“ podotýká Dr. Reihard Pfeiffer, zástupce generálního ředitele Messe München, a ukazuje graf nárůstu návštěvníků z Jižní Koreji (1 301/+ 42 %), USA (792/+ 40 %) a Indie (803/+ 59 %). Neopomene ani „známky nejvyšší kvality“ od vystavovatelů, jejich plán zúčastnit se i dalších ročníků (98 %) a vysokou odbornost konferencí a celého doprovodného programu. „Výsledky šetření zůstaly stabilně na té nejvyšší úrovni. Další zlepšení je téměř nemožné,“ uvedl v tiskové zprávě.

Nutnost mezioborové spolupráce

Široké zaměření veletrhu BAU napovídá, že obor obsahuje široké spektrum témat a nabádá k užší spolupráci s dalšími odvětvími průmyslu (Průmysl 4:0), včetně profesionálů IT technologií takzvané třetí platformy (Internet of Things, Cloud computing technology, Big Data, atd.). Dobrým příkladem byl pavilon 3, kde bylo názorně předvedeno, jak digitalizace ovlivňuje budoucnost stavebnictví i management budov. Informační model budovy (BIM) byl takřka všudypřítomný. Prezentovaly se zde země, kde jsou požadavky na použití BIM součástí národních oborových norem pro projektování staveb. Z Evropy zejména severské země, kde je patrná větší váha na životní prostředí, sociální aspekty a inovace. V Británii a v Německu zase preferují snahu lépe hospodařit se státním majetkem.

Digitalizace budovy nabízí nebývalé příležitosti k realizaci velkých stavebních projektů včas a v rámci rozpočtu,“ nechal se slyšet zástupce organizátora prestižní mezinárodní akce pro mezioborovou výměnu zkušeností BIM World Munich a připomněl včasnou registraci pro rok 2017. V Mnichově se během dvou dnů představí nové souvislosti digitalizace stavebnictví a jeho plánování. Bude se hovořit o významu lepší datové základny pro všechny strany zapojené do projektu výstavby a představí se úspěšné projekty firem.

Další akcí, na kterou v Mnichově upozorňují, je konference EUROCONSTRUCT. Bude se bude konat v Amsterodamu ve dnech 8. a 9. června 2017. Organizátor též připojil prognózu vývoje ve stavebnictví, kde uvádí, že nárůst stavební produkce byl v roce 2016 patrný hlavně z Německa: „Německý vliv na evropské stavebnictví bude ovšem dále slábnout. V roce 2017 klesne na druhou pozici a v roce 2018 úplně zmizí ze seznamu hlavních přispěvatelů růstu. Francie bude hlavním tahounem po celé prognózované období. Itálie je i nadále spolehlivým hráčem, který si každoročně drží třetí nebo čtvrté místo. Stejně tak Nizozemsko kolísající mezi třetím a pátým místem. Absence Velké Británie mezi nejlepšími v průběhu let 2016 a 2017 bude patrná, ale v roce 2018 opět vstoupí do hry a v roce 2019 obsadí druhou pozici s téměř stejným výkonem jako Francie. Každoročně se na seznamu deseti nejlepších objevuje Irsko, a to i přes svůj malý trh. Výjimkou bude rok 2018, kdy klesne na jedenáctou pozici,“ píše se na internetových stránkách a vše je doloženo tabulkami a grafy v publikacích Summary a Country report z 82. konference EUROCONSTRUCT v Barceloně.

Výběr z hlavních témat

Jako hlavní téma veletrhu BAU 2017 lze označit nové technologie a materiály pro stavebnictví, architekturu a ekologické bydlení. S digitálním plánováním jdou ruku v ruce inteligentní energeticky úsporné stavební prvky a systémy, skenery a čidla, dbající na naší bezpečnost či přímo celá systémová řešení pro přívětivou inteligentní úspornou domácnost. S tím souvisí i přímé začlenění různých materiálů, například ve fasádách, které mohou reagovat na různé vnější vlivy a produkovat energii. „Fasády jsou v současné době moderní multifunkčními systémy a musí plnit komplexní nároky uživatelů. Musí splňovat požadavky energetické optimalizace, udržitelnosti a být recyklovatelné. Technologický vývoj v této oblasti je velmi rozmanitý a také naprosto vzrušující. Pro architekty, projektanty a výrobce je to jedinečná výzva,“ uvedla Julia Graf z firmy GEZE, kde byla prezentace na stánku doprovázena pořady, které zajímavě zkoumaly naši budoucnost bydlení (Building and Living).

Veletrh BAU je zajímavý nejenom dobrými nápady a inovacemi zástupců významných firem, ale také profesionálně připraveným doprovodným programem, kde je možné potkat osobnosti mnoha oborů ve vzájemné spolupráci. Prospěšní mohou být i zástupci mezinárodních asociací a organizací, jako je například Fraunhofer-Allianz Bau, DGNB System, World Green Building či ift Rosenheim. Bývají umístěni zpravidla ve středu haly (C2, A4 a B0), takže návštěvníci mohou slyšet hovory na aktuální téma a sami se i ptát. Neméně zajímavá a velmi oblíbená je také Dlouhá noc architektury (35 tis. návštěvníků), kde je veletržní plocha propojena s městem a se všemi občany, kteří se zajímají o architekturu. Autobusy jezdí až do půlnoci mezi jednotlivými stavebními skvosty, lze se vydat i pěšky centrem města s průvodcem. Každá prohlídka se zpravidla věnuje jednomu z témat zastoupenému na veletrhu a prohlídky tak vlastně začínají už na výstavišti.

Společnou účast čtyř českých firem na stánku CzechTrade zhodnotil Ing. Martin Hlavnička, Sekce služeb pro exportéry, vedoucí oborového sektoru:

„Hlavním záměrem byla osobní prezentace klientů na společném stánku CzechTrade na prestižním veletrhu BAU 2017. Cílem této akce bylo umožnit klientovi účastnit se veletrhu za výhodných podmínek a podpořit tím možnost nalezení nových zajímavých kontaktů na potenciální německé a další zahraniční obchodní partnery, vzhledem k mezinárodnímu charakteru této akce.“

Společný stánek CzechTrade o rozloze 66 m2 byl umístěn v hale B5 na čísle 229, kde se osobně prezentovaly tyto české společnosti: AGROP NOVA a.s., CZECH PAN s.r.o., MAX DEVELOPING s.r.o. a TerrainEco, s.r.o. CzechTrade naplánoval a zorganizoval prezentaci českých firem v rámci společné expozice zaštítěné vládní agenturou na podporu obchodu. Hlavní výhodou této služby pro klienta byla optimalizace nákladů spojená s účastí na veletrhu, minimalizace organizačních aktivit na straně klienta, realizace doprovodných akvizičních služeb před veletrhem a asistence pracovníků CzechTrade během akce.

Kancelář CzechTrade na základě specifikace cílových skupin potenciálních obchodních partnerů dodané klientem vyhledala odpovídající německé firmy v databázových zdrojích a vytvořila seznam firem pro účely mailingu před veletrhem. V rámci cílené akvizice pro klienty před veletrhem byl pracovníky německé kanceláře realizován mailing na celkem 441 firem. Přidanou hodnotou jsou především konkrétní jména kontaktních osob z oddělení nákupu či vedení. U těchto firem kancelář CzechTrade dohledala v závislosti na šíři dostupných informací kompletní kontaktní údaje z placené databáze Hoppenstedt či Kompass. Německá kancelář CzechTrade dále pro účely prezentace na veletrhu vyrobila katalog s informacemi o propagovaných českých firmách, který sloužil k souhrnné prezentaci klientů a pozvání potenciálních partnerů k jednáním na stánku.


Je patrné, že veletrh BAU (i přes některé hubené roky) bude pro projektanty, architekty a stavební inženýry z celého světa stále informační a komunikační platformou číslo 1. Pavilony jsou v současné době daleko lépe členěny podle jednotlivých oblastí, jichž v souvislosti s koncepcí Průmysl 4:0 neustále přibývá. Přibývá také sofistikovanějších stavebních technologií a materiálů, výrobků a tematických celků v kombinaci s IT technologiemi, včetně již zmíněného plánování výstavby a informačních modelů budov (BIM). Nový zodpovědný přístup se prolíná jednotlivými obory a činí tak z veletrhu nepostradatelný zdroj informací pro všechny, kteří se podílejí na plánování i výstavbě samotné. Je nebytný pro investory, plánovače, kontrolory, architekty, projektanty, stavitele, řemeslníky i provozovatele budov. Pro příští veletrh BAU (14. 1. až 19. 1. 2019) se počítá se dvěma novými halami, což znamená přes 200 000 metrů čtverečních výstavní plochy. Její naplnění jistě nebude ani tentokrát problém, zájemci si rezervovali plochu již po skončení letošní akce.
























 

Hodnotit:  

Datum: 11.2.2017
Autor: Vlastimil Růžička, redakce   všechny články autora



Sdílet:  ikona Facebook  ikona Twitter  ikona Google+  ikona Linkuj.cz  ikona Vybrali.sme.skTisk Poslat e-mailem Hledat v článcíchDiskuse (žádný příspěvek, přidat nový)


Témata 2018

Aktuálně

Doporučujeme

logo KM BETA logo Weber
logo KINGSPAN

Spolupracujeme

logo Stavební veletrhy Brno
logo PSM CZ
logo NÁRODNÍ STAVEBNÍ CENTRUM
logo CTI

 
 

Aktuální články na ESTAV.czThe Box: Minimalistické bydlení s maximem pohodlí v otevřeném prostoruPlasty vydrží nejdéle v užitku ve stavebnictvíKarlovarský hotel Thermal se začne opravovat na konci rokuUmění recyklace: Staré cihly rozdrtí a tvoří z nich nové