OSTROJ pozinkoval na nové lince již 500 tisíc m2 ploch
Společnost OSTROJ, přední český strojírenský výrobce, slaví dvouleté výročí provozu své závěsové zinkovací linky. Automatická linka za tu dobu pokovila ocelové výrobky o ploše velké téměř jako 70 fotbalových hřišť.
Technologii tvrdého chromování OSTROJ využívá i v podzemním stavitelství, například ve výrobě těžké techniky pro betonáž tunelů pražského metra. Zdroj fotografie: OSTROJ a.s.
Galvanické zinkování je stále nejpoužívanější povrchovou úpravou na trhu. Automatická zinkovací linka se nejen podílí na stabilizaci kvality výroby, ale rovněž přispívá k úsporám v oblasti energetické spotřeby. „Skokový nárůst cen energií byl náročný pro celý tuzemský průmysl, včetně naší společnosti. Galvanické zinkování patří v naší společnosti k technologiím s nejvyšším podílem energií na přímých nákladech výroby, ale inovace na nové zinkovací lince nám pomohly zvládat situaci o něco lépe,“ popisuje Aleš Martínek, generální ředitel OSTROJe.
Za dva roky provozu pokovila linka dílce pro různá průmyslová odvětví, od automotive přes energetiku až po logistiku a stavebnictví. Největším výrobkem, který zatím závěsovou linkou prošel, byla rozvodná skříň o rozměrech cca 380 x 75 x 35 cm. Díky moderní technologii předúpravy zinkování si opavská společnost dokáže poradit i s vyšší mírou znečištění dílců.
„Povaha a míra znečištění dílců, související s jejich výrobními postupy, i nadále zůstává jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících konečné parametry povrchové úpravy. Z tohoto důvodu má kvalitní předúprava zásadní vliv na zajištění dokonale smáčivého povrchu a je součástí pro následně bezproblémové nanesení zinkového povlaku,“ říká Tomáš Korbel, ředitel divize Galvanovna společnosti OSTROJ a dodává: „Zvládáme také zpracovávat větší dílce, které bychom u starších technologií museli odmítnout. To nám otevřelo dveře k novým projektům, a i díky tomu může obsluha linky operovat ve třísměnném provozu.“
Kromě zinkování si OSTROJ udržuje silnou pozici i v oblasti tvrdého chromování, které je pevnou součástí jejího portfolia. Největším chromovaným dílcem bylo v roce 2024 kalotové mostní ložisko s hmotností přesahující půl tuny, což je na hranici současných technologických možností společnosti.