Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Nový objekt Vinařství LAHOFER bude skvělým centrem

Nové reprezentativní centrum Vinařství LAHOFER je zakomponováno do tradiční jihomoravské krajiny poseté vinohrady a slouží zároveň jako výrobna, návštěvnické reprezentativní centrum i administrativní zázemí společnosti. Myšlenka řešení stavby odráží vinohrady s nekonečnými řádky vinné révy.

Galileo Galilei:Víno je světlo spojené kapalinou.

Vizualizace amfiteátru
Vizualizace amfiteátru
Vizualizace interiéru objektu
Vizualizace interiéru objektu
Rozestavěná realizace žeber
Rozestavěná realizace žeber

To přirovnání je milé, ale popis toskánského astronoma postrádá lyriku zvlněných řádků nekonečných vinic, prosluněné zvlněné krajiny, šťavnatých hroznů v upracovaných rukách, posezení u vína, jeho lahodnou jiskru, jeho láskyplnou pravdomluvnost. Nabízím proto ekvivalent: „Víno je slunce ve skleničce.“ Morava a víno jsou neodmyslitelně spolu spjati. Po létech lahví s podivným názvem a hlavně obsahem, jako byl třeba „Pražský výběr“, si zasloužíme něco víc. Je dobře, že tato doba nastala. Ten, kdo víno umí, se prezentuje kvalitou, jeho hospodářství vzkvétá a vše začíná dávat smysl. K tomuto rozkvětu a kvalitě neodmyslitelně patří i reprezentativní sídla vinařství, nové výrobny, místa pro degustaci a vše, co setkání s vínem žádá.

Nové centrum vinařství, které se otevře v létě roku 2019, k takovým počinům dozajista patří.

Vizualizace interiéru objektu
Vizualizace interiéru objektu
Půdorys centra Vinařství LAHOFER
Půdorys centra Vinařství LAHOFER
Řez objektem
Řez objektem

Znojemská Společnost Vinařství LAHOFER, a.s. se datuje od roku 2003, kdy se nazývala První znojemská vinařská. Dokončením nového výrobního areálu v Dobšicích u Znojma v roce 2006 došlo zároveň i ke změně názvu a značky na Vinařství LAHOFER. Roku 2008 společnost započala s rekonstrukcí a přestavbou středověkého měšťanského domu v centru starého Znojma, který byl v roce 2009 otevřen jako Hotel LAHOFER. Vinařství LAHOFER se dnes stará i o Rajskou vinici na historických terasách pod chrámem svatého Mikuláše ve Znojmě a je jedním z největších pěstitelů vinné révy v České republice. Roční produkce je cca 800 tisíc lahví vín vyrobených většinou z hroznů z vlastních vinic. Díky majetkovému vstupu do Vinařství HANZEL v Miroslavi, v roce 2014 nalezneme v nabídce produktů nejenom vína Vinařství LAHOFER, ubytování, prodej, prezentace a degustace vín, včetně ubytování v Hotelu LAHOFER, ale i značku Vinařství HANZEL a Hotel HANZEL. Tyto firmy nalezneme pod souhrnným názvem skupina LAHOFER.

Tím, že celé vinařské centrum je zakomponováno do rámce zvlněné krajiny s malebnou texturou učesaných řádků vinohradů, dostává vkusný rámec, který je neskutečným bonusem. Stavba svojí kompozicí tento rámec velice zdařile respektuje, vychází z něj a dotváří ho. Stavba svým charakterem vybízí k pocitu, že z řádků vinic vyrůstá a je jejich nedílnou součástí. Máte někdy dojem, že něco někam prostě patří? Tak tahle stavba sem patří. Vsadím boty a bos chodit nebudu.

Domnívám se, že po dokončení o novém reprezentativním centru Vinařství LAHOFER ještě uslyšíme.

Vizualizace interiéru objektu
Vizualizace interiéru objektu
Rozestavěná realizace interiéru
Rozestavěná realizace interiéru
Rozestavěná realizace
Rozestavěná realizace

Nová vlajková loď Vinařství LAHOFER

Postavit atraktivní vinařství dnes patří k prestižním zakázkám architektonických ateliérů. Návrh nového reprezentativního centra Vinařství LAHOFER právě vzniká v brněnském studiu Chybik+Kristof Ondřeje Chybíka a Michala Krištofa. Stavba je zakomponována do tradiční jihomoravské krajiny poseté vinohrady nad obcí Dobšice na Znojemsku a slouží zároveň jako výrobna, návštěvnické reprezentativní centrum i administrativní zázemí společnosti. Tento program je rozdělen do tří vzájemně propojených hmot s rozdílnou konstrukční výškou. Hlavní myšlenkou návrhu je motiv vinných řádků, jež se přenáší dovnitř budovy v podobě konstrukčního systému.

Vinařství LAHOFER, založené v roce 2003 ve Znojmě, dnes s 430 hektary vinic a roční produkcí až 800 tisíc lahví vína, patří k největším pěstitelům vína u nás. Impulsem k dalšímu rozvoji bude výstavba nové provozovny v Dobšicích u Znojma, která kromě výroby integruje návštěvnické centrum a administrativní zázemí společnosti. Stavba je zasazena do stávající vinice a stavební program je rozdělen do tří objemů, jejichž umístění přirozeně reaguje na mírný sklon terénu. „Nechtěli jsme do krajiny vstupovat s příliš velkým měřítkem. Rozdělením do tří hmot se celkový objem domu odlehčí,“ popisují koncepci architekti Chybík a Krištof.

Vizualizace exteriéru objektu
Vizualizace exteriéru objektu
Rozestavěná realizace interiéru
Rozestavěná realizace interiéru
Vizualizace interiéru objektu
Vizualizace interiéru objektu

Nižší, avšak pohledově nejexponovanější je návštěvnická a administrativní část s velkoryse prosklenou fasádou orientovanou směrem na jih. Na ni navazují dvě výrobní haly s rozdílnou světlou výškou, která odpovídá výrobním procesům, jež se odehrávají uvnitř. Vzájemným natočením a průnikem jednotlivých hmot vznikají dva funkčně i opticky oddělené dvory: na jedné straně provozní dvůr, kde se soustřeďují výrobní a logistické procesy, na druhé straně pobytový prostor pro návštěvníky, který ve formě měkce tvarovaného amfiteátru stoupá až na střechu budovy a nabízí dálkové výhledy do krajiny. Všechny části jsou sjednoceny výrazným přesahem střech a dřevěným obkladem fasády.

Návštěvnická část přiléhající k návštěvnickému dvoru zahrnuje prezentační místnost se zázemím a barikový sklep. Hlavní převýšený prostor svou formou odkazuje na tradiční vinné sklepy v regionu. „V reprezentativní části dochází ke kolmému průniku archetypálního klenutého prostoru do konstrukčního systému tvořeného železobetonovými žebry, jejichž modul vychází z šířky vinného řádku a prochází celým domem,“ vysvětlují architekti.

Prezentační místnost je pohledově propojena s prostorem pod prohnutou střechou, kde přes navržené prosklení zůstává patrný průběh žeber i střechy. Celý prostor je maximálně otevřen směrem na jih do klesajícího svahu a z každého pole je výhled mezi řádky vinice. V interiéru se ve větší míře uplatňují dřevo, beton a sklo. Venkovní amfiteátr na střeše návštěvnického centra je možné využít na pořádání různých kulturních a společenských akcí jako jsou vinobraní, svatby, projekce a další.

Vizualizace exteriéru objektu
Vizualizace exteriéru objektu
Reálný pohled na stavbu objektu
Reálný pohled na stavbu objektu
Rozestavěná realizace
Rozestavěná realizace

Na návštěvnické centrum navazují kanceláře pro vedení firmy a zaměstnance vinařství. Kanceláře jsou řazeny za sebou a odděleny skleněnými příčkami s možností uzavření roletami, aby byl stále čitelný motiv klenby. Na zadní severní straně jsou umístěny pomocné místnosti (kuchyňka, hygienické zázemí apod.). Kancelářská část má samostatný vstup z provozního dvora, aby nedocházelo ke křížení provozů.

V průsečíku obou funkcí se nachází vstup do výrobní části, která je rozdělena do dvou samostatných hmot. První, nižší hala soustřeďuje provozy a zázemí výroby a zaměstnanců s přirozeným vnitřním prostředím a přirozeným osvětlením pásovými okny pod střechou objektu. Druhá hala zahrnuje provozy s požadavkem na nižší teplotu – lisovnu, sklep a sklady lahvovaného vína.

Něco drobně o architektonickém studiu Chybik+Kristof

Ondřej Chybík a Michal Krištof studio založili v roce 2010 ihned po návratu ze studií na prestižní ETH Zürich ve Švýcarsku a zahraniční stáži v renomované kanceláři Bjarke Ingels Group – BIG v dánské Kodani. Brzy se zařadili k nejmladší a výrazné generaci architektů v Česku. Jejich nejznámější projekt, český národní pavilon pro světovou výstavu EXPO v Miláně, byl oceněn mezinárodní porotou bronzovou medailí za architekturu a ateliéru přinesl renomé i v zahraničí. V současné době tvoří studio 20 architektů, kteří pracují na široké paletě projektů v řadě zemí světa. Hlavní architekti se aktivně účastní přednáškových cyklů, konferencí a výstav. Jejich výrazným počinem byla i kolektivní výstava projektu The Veranda v Rio de Janeiro, který se stal součástí výstavy Uneven Growth v newyorském muzeu moderního umění MoMA.

 
 
Reklama