Brno hlavní nádraží čekají nebývalé opravy
Okolo 2,2 miliard spolknou opravy hlavního nádraží v Brně. Týkají se nejenom úpravy kolejiště, zabezpečovacího zařízení a vybudování podchodu či nástupiště, ale i souběžné rekonstrukce památkově chráněných mostů přes ulice Hybešovu a Křídlovickou. Změny se dotknou tří čtvrtin všech cestujících.
Gilbert Keith Chesterton: „Jediný způsob, jak si být jist, že chytíme svůj vlak, je zmeškat ten, co jede před ním.“
Pokud vás těší anglický humor pana Chestertona, máte jedinečnou možnost vyzkoušet si podstatu jeho aforismu bez zbytečného výjezdu do Velké Británie. Přijeďte do Brna. Co se zde děje? Je dobré, že synonymum pro něco velkého, něco co jste ještě neviděli, je výraz: „ jako Brno.“ Takže v Brně se děje oprava nádraží jako Brno. No a proč zmeškáte ten dotyčný vlak? Protože opět zabojovalo mocné kouzlo, které spojilo dohromady několik skutečností naráz. Tohle nelze naplánovat, to se musí umět. Brno prý bude mít koordinátora stávajících a nových projektů, který bude dávat pozor, aby nenastaly souběžně akce, které by hatily provoz v naší metropoli. Pokud máme nyní krátce koordinátora, tedy koordinátorku, tak zatím ten gordický uzel nerozpletla. Jsem si však jistý, že její předchůdce byl odborný, vysoce erudovaný nekonstruktivní antikoordinátor.
Ten se bavil tím, že zavíral ulice tak, že po půl hodině jízdy po šipkách objízdných tras vás silnice vyvrhla v místě, kde jste na objížďku narazili. Ten antikoordinátor měl řadu let neskutečný cit pro uzavírání tras v Brně tak, že opustit svoji čtvrť byl nadlidský výkon. Pokud jste našli nějakou objížďku, briskně ji odhalil a rozkopal. To nebyla práce jedné garnitury na radnici, tak aby následně byla osočena opozicí, že nezvládá svoji práci. Tahle hra na kličkovanou má v Brně hlubokou tradici více než 15 let. Proč to zde pitvám? Protože společně s uzavřením Hlavního nádraží (9. 12. 2018) je již z minulého roku totálně přerušena doprava ulicí Dornych od ulice Zvonařka. K této peripetii se přidal sourozenec v podobě uzavřeného mostu v Zábrdovicích. Ten byl exponovaným uzlem při jednom z vjezdů do Brna od Olomouce, Zlína, Ostravy a naopak. Stejně tak umožňoval jednu z mála možností „naskladnění a vyskladnění“ sídliště Vinohrady a Líšeň. Ale hlavně, nyní nádraží v Židenicích společně s Dolním nádražím za Zvonařkou zachytává většinu lidí, kteří by za normálního stavu vystoupili na Hlavním nádraží. Ze Židenického nádraží vede jedna trasa do centra popř. do dalších čtvrtí města přes Židenický most. Ano, právě ten, co je uzavřený. Antikoordinátor odvedl opět skvělou práci a uzavřel tuhle poslední „únikovou“ trasu na 15 měsíců. V loňském létě byla krátce využita varianta Dolního nádraží (taková betaverze současného stavu).
Nechtějte vidět cizince, kteří vypadli s kufry na perón a spatřili Bronx okolo Dolního nádraží s dvěma vybydlenými čtyřpodlažními domy bez oken, zaplivané parkovitě se střepy z oken aut, která zde neprozřetelně parkovala v noci. Hůř už vypadaly snad jenom Drážďany po náletech Spojenců v roce 1945. Korejci, stojícímu vedle mě, se oči úlekem rozšířily do rozměrů očí průměrného Evropana. Dozajista mu defilovalo hlavou, že pokud tento skanzen je dobovou replikou Hlavního nádraží v Brně, pak je Česko ekonomický dravec, který už má „splněno“, v centru města si hýčká filmové kulisy Stalingradu. Tahle země asi z dlouhé chvíle prostě dělá do kumštu. Určitý díl pravdy v tom je. Takové neskutečné ignorantství a totální nezájem o fungování Brna, život lidí, kteří zde žijí, návštěvníků od nás i ze světa, o celou infrastrukturu města, to je opravdový „kumšt“. Dá se pochopit, že do provizoria se nikomu moc nechce investovat, ale všechno má své meze. Touhle tristní „pastvou pro duši i oko“ zde sklízíme ovoce z (před lety) neřešené jedné etapy napojení, parkování a infrastruktury autobusového nádraží Zvonařka.
Proč tohle všechno?
Protože brněnské hlavní nádraží čeká rozsáhlá oprava zabezpečovacího zařízení skoro za dvě miliardy korun. Vše započalo v prosinci 2018 výlukou, opět jako Brno.
Markantní změny se dotknou tří čtvrtin všech cestujících, vlaky pojedou na další brněnské zastávky. 350 z 500 vlaků ČD a všech vlaků RegioJetu pojede jinudy. Na hlavní nádraží v Brně se vlaky vrátí v prosinci příštího roku. Výluka naváže na opravy mostů, které započaly již v létě. Výluka se týká všech vlaků, které hlavním nádražím projíždí. Nádraží je ze severu zcela neprůjezdné. Spoje, které na hlavním nádraží běžně končí, zde budou jezdit i nadále. Zmíněné Dolní nádraží nyní disponuje třemi kolejemi s podchodem na druhou ostrovní kolej. Jsou zde nové vytápěné mobilní čekárny pro 200 lidí s pokladnami a toalety. Zastavují zde mezistátní rychlíky od Prahy a vlaky linky S3, které jezdí přes Modřice. Opět velmi signifikantní „rukopis“. Žádné velké řešení komunikací, nedefinované funkce, co je parkoviště, co silnice, co neřešená volná plocha s neudržovanou zelení. Přece proto nebudeme malicherní. Velký význam tím zároveň získalo nádraží v Židenicích.
Zastavuje zde většina vlaků a stal se z něj přestupní uzel. Vznikla zde také linka S33, která bude v patnáctiminutových intervalech jezdit mezi Hlavním, Židenickým a Královopolským nádražím. Takže funkci Hlavního nádraží zastoupí nádraží Královo Pole, Židenice, Chrlice a Dolní nádraží. To bude nádhera. Lidem se slabší konstitucí doporučujeme před jízdou vlakem z Brna, do Brna nebo přes Brno, absolvovat týdenní školení u psychologa. Děti školou povinné, vojsko a penzisté mají slevu. Vzhledem k tomu, že tohle všechno, co se zde odehrává, není žádná novinka, je radost sledovat tu souhru. Dolní nádraží sice straší svým vzezřením i polohou, ale snaha o provizorní infrastrukturu ho provizorně „dovybavila“. Parkování zde raději nehledejte a svěřte se MHD.
Ovšem Židenické nádraží, to je teplý bochník v tvorbě provizorních nádraží. Poklidná atmosféra skoro až venkovského nádražíčka prožívá zatěžkávací zkoušku. Ta je zcela evidentně nad jeho možnosti. Jeden stánek s pečivem, vedle displej s odjezdy/příjezdy a rovnou podchod na peróny. Venku totálně zdecimovaná silnice, tankodrom, kde čekáte na své blízké, až přijedou kupříkladu od Prahy. Parkování zde má pouze RegioJet pro svoje klienty, ČD své klienty nerozmazlují. Všude okolo Židenického nádraží jsou stání pro společnosti, které zde sídlí a platí si je. Volná místa neexistují. Cedule zákaz zastavení a auto na háku jsou výmluvné. Pokud chcete odtáhnout nebo si pokecat s městskou policií, jste zde správně. Jinak máte smůlu. Antikoordinátor měl asi pocit, že tohle nádraží ještě snese drobný nášup, tak venku technika - nyní v únoru - shrnuje stávající dlažbu. Za plného provozu. Možná ji zamění za protitankové zátarasy, které jsem zde postrádal.
Dvoumiliardová rekonstrukce hlavního nádraží Brno se týká úpravy kolejiště, zabezpečovacího zařízení a vybudování podchodu či nástupiště. Tato rekonstrukce však nesouvisí s diskusemi o budoucím umístění nádraží. Podle SŽDC je třeba ji udělat, neboť současné nádraží funguje na mezi své únosnosti. Tyto opravy již nelze odkládat, byť v kontextu budoucího nového nádraží vypadají zbytečně a nesmyslně. Jinými slovy je tato investice nezbytná bez ohledu na polohu a termín stavby nového nádraží. Je třeba zajistit, aby současné nádraží dokázalo po dobu budování nádraží nového vůbec fungovat.
Na hlavním nádraží bude vybudováno elektronické staniční zabezpečení 3. kategorie, které bude napojeno na takzvané jednotné obslužné pracoviště. Veškeré technologické zařízení bude uloženo v nové budově, jejíž výstavba již probíhá poblíž šestého nástupiště. Moderní zabezpečovací zařízení bude rovněž instalováno na navazující traťové úseky. Souběžně bude v Brně pokračovat rekonstrukce památkově chráněných mostů přes ulici Hybešovu a Křídlovickou za cca 340 milionů korun. Tyto mosty patří mezi technické památky a rekonstrukce vyřeší jejich technický stav a zároveň i jejich historický vzhled.
Odehrává se zde takový prapodivný dopředný pohyb. Celková oprava zvíci 2,2 miliardy korun je nezbytná a při tom je jasné, že tato investice nebude posléze plně zužitkována. V koncepci odsunutého nádraží jsou plochy dnešního rekonstruovaného kolejiště využity k úplně jiným účelům. Na otázku, zda jsou tyto (ač nezbytné) vynaložené peníze investovány smysluplně, si odpovězte sami. Skoro to na mě působí, že mocný antikoordinátor opět zapracoval.
Na chvíli zanechám ironií a shodneme se na tom, že to, v jakém stavu je hlavní nádraží v Brně, technika, kolejiště i zabezpečení, není pro odborníky žádná novinka. Že v Brně bude nové nádraží, ví celý svět i přilehlé okolí. Nicméně ten synchron je zarážející. Antikoordinátora jsem si tak po česku vymyslel, aby to bylo na koho svést. Ale sluší se spíše říci po pravdě: „Chlapci zlatí, vy to teda vedete.“ Řeči o předešlé garnituře, která to zavinila, neobstojí. „Pozor, ale my to teď hodláme napravit.“ To bych musel ztratit dlouhodobou paměť. Snůška populistických řečí a obezliček, které nás mají zaměstnat, abychom vám čtyři roky nenakukovali do korýtek.
A pak zase nanovo, a to všechno párkrát přes kopírák. A tak nám všem běží drahocenný čas a vypadá to přesně takto. Pokud se vám zdá slovo obezlička archaické, vězte, že znamená zbavování se osobní odpovědnosti za nějaký čin. Koukáte co, velmi moderní a hlavně velmi přiléhavé. Potrefená husa, nechť zakejhá. Co říci na závěr? Bude to nádhera, veliká sláva. Opravíme ten náš „Brněnské nádr“ za dvě miliardy, keep smiling, slavnostní otevírání za zvuků houslí, přestřižení pásky, výkřiky HURÁ a SLÁVA. No, jedno oko nezůstane suché.
Pokud mi nevěříte, tak se přijeďte podívat. Bude to moc krásný výlet. Hlavně dobrodružný. Pokud se ztratíte v Židenicích nebo v Chrlicích, zavolejte do rozhlasu a nechte si k tomu zahrát pěknou písničku. Já jsem vám to říkal, tak si nestěžujte…
- Citáty - http://www.citaty.net
- Fotografie – autor