Nový stavební zákon a moderní digitální řešení potřeba bylo a je
U řízení podle nového stavebního zákona jsme do konce roku prodloužili základní lhůty pro rozhodnutí stavebního úřadu na dvojnásobek, uvedl ministr Ivan Bartoš ve vyjádření k nesnázím, které provází aktuální práci stavebních úřadů a dopadají na práci stavařů.
„Různé agendové systémy, které dosud používaly stavební úřady, jsou aplikace běžící přímo na počítačích – pro maximálně pár desítek lidí, šité na míru konkrétnímu úřadu. V takovém případě není tak složité napojit je na místní spisovou službu, ekonomický systém a podobně. Tyto aplikace se zlepšovaly a upravovaly skoro 30 let – na začátku ani náhodou nebyly perfektní,“ uvádí Ivan Bartoš na síti X.
„MMR s dodavateli nasazuje a rozvíjí nový moderní systém pro 1 400 úřadů, do kterého se zapojují tisíce uživatelů současně a sahají po jedněch datech. Po schválení novely stavebního zákona se během půl roku provedla změna architektury – kompletní analýza, vývoj, test a start. Součástí je i portál pro podání žádosti a sledování toho, jak prochází schvalováním a povolením. Je to univerzální řešení pro práci se sdílenými daty. Naším cílem je maximální uživatelský komfort těch, kteří staví a podávají žádosti přes online portál, tak těch, kteří na straně úřadů se žádostmi pracují. Hned toho bohužel nedosáhneme, ale každý den se k tomu přibližujeme.“
Systém digitálního stavebního řízení pravidelně podle plánu vylepšujeme a zároveň běží úpravy v reakci na zpětnou vazbu od uživatelů.
- Novinky v systému jsou shrnuty po dnech na stránce Aktuální informace o rozvoji informačních systémů stavební správy a plánovaných školeních.
„Chtěl bych se omluvit, za problémy, které náběh působí na kterékoliv straně a uznávám, že čas na zorientování se v systému byl pro úředníky i vzhledem k možnostem velmi krátký. I podle zpětné vazby teď navazujeme další sérií školení a webinářů.
Pokud teď zaznívají hlasy, že původní systém byl lepší, je to jako kdyby v roce 2012 při nástupu relačních databází někdo tvrdil, že lokální Excel je to nelepší řešení, byť v něm skutečně můžete, pokud ho máte vyladěný udělat spoustu užitečných a funkčních věcí,“ uvádí ministr.1)
Plánované webináře v měsíci srpnu
- Po termínech 1., 6. a 8. se ještě chystá termín 2 k tématu Evidence staveb a záměrů: 13. 8. 2024 od 16:00 do 17:00, Přihlášení
- MMR aktualizovalo příručku pro lokální administrátory na stavebních úřadech a zveřejnilo detailní manuál k novému informačnímu systému.
Pokud byl dosavadní systém a starý stavební zákon v pořádku, proč tedy předtím panovala tak hluboká nespokojenost s délkou stavebního řízení a celým procesem? Proč celý projekt digitalizace stavebního řízení ležel na Ministerstvu pro místní rozvoj pod vedením ANO osm let? Všichni věděli, že je potřeba s tím něco udělat. Nikdo do toho nešel, protože bylo zřejmé, že to budou provázet komplikace, odpor ke změně a jde to proti různým zájmům. 1)
Nový stavební zákon a moderní digitální řešení potřeba bylo a je a jsem vděčný za každého, kdo na téhle společný cestě pracuje a aktivně se podílí na její realizaci. Všem tlakům navzdory. Děkuji všem za dosavadní nasazení i za trpělivost, než se tato zásadní změna usadí a budeme z ní jako společnost benefitovat. 1)
PS: Pokud něco způsobilo nižší propustnost stavebního řízení, tak to nebyl nový informační systém nebo jednodušší stavební zákon, ale uměle vyvolaná a živená panika před prvním červencem. Je to hlavně zahlcení žádostmi podanými podle starého stavebního zákona, které neúměrně zatěžuje úřady. U řízení podle nového stavebního zákona jsme do konce roku prodloužili základní lhůty pro rozhodnutí stavebního úřadu na dvojnásobek. 1)
Zdroj: 1) vyjádření ministra Bartoše na síti X