Nejnavštěvovanější odborný portál
pro stavebnictví a technická zařízení budov
TZB studio
zobrazit program

S projektem FIRSTLIFE na cestě z práce

O projektu FIRSTLIFE ČVUT, jehož je TZB-info mediálním partnerem, jste na našich stránkách již několikrát četli. Dnes si projektu všiml i deník Metro.

FIRSTlife, Nástavba kolejí Větrník v soutěži Solar Decathlon Europe
FIRSTlife, Nástavba kolejí Větrník v soutěži Solar Decathlon Europe

Současná bytová situace v Praze rezonuje i v životě studenta

Nároky hlavního města nutí studenty hledat tu nejlevnější variantu bydlení – univerzitní koleje. Nicméně ani ty nejsou nafukovací. A pokud se student na koleje přece jen probojuje, zjistí, že vstoupil do podivné časové kapsy, v níž se kvalita bydlení, až na výjimky, od předrevolučních let příliš nezměnila.

A právě na to reaguje soutěžní projekt FIRSTLIFE – univerzální nástavba kolejí, který představuje udržitelnou vizi stavění a bydlení pro 21. století. A to jak využitím ekologických materiálů, šetrným využíváním a produkcí energie z obnovitelných zdrojů, tak i podporou komunitního života v budově a jejím okolí.

Víc hlav víc ví

Jeden z hlavních důvodů, díky nimž se tým může účastnit asi nejvýznamnější studentské soutěže v udržitelné výstavbě, Solar Decathlonu, je jeho rozkročení mezi několika technickými obory. Součástí týmu jsou studenti Fakulty stavební ČVUT v Praze, kde nápad podat přihlášku do soutěže vznikl, ale i dalších fakult ČVUT a jednotlivci z jiných univerzit – Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, Univerzity Karlovy, Masarykovy univerzity a České zemědělské univerzity

Vydělají si na sebe

Nejvíce práce bude s demonstrační jednotkou, tedy druhou částí projektu. Ta představuje koncentrát návrhu nástavby o velikosti přibližně 11 x 10 metrů a bude skutečně postavena. A to samotnými studenty v buštěhradském Univerzitním centru energeticky efektivních budov ČVUT. Jednotka musí obsahovat všechny nosné aspekty celé nástavby.
Zároveň si studenti musí z větší části na stavbu demonstrační jednotky vydělat sami. Proto od léta oslovují potenciální partnery, kteří projekt podpoří finančně či materiálem.

Po krátkém testování v Česku bude jednotka opět rozebrána na větší části a převezena do německého Wuppertalu, kde mají týmy 14 dní na to své jednotky znovu sestavit. Prototypy budou následně hodnoceny porotou a testovány v jednotlivých kategoriích. V mezidobí mezi testy bude celý kampus s 18 demonstračními jednotkami přístupný široké veřejnosti i na internetu.


Celý článek, na kterém se podílel člen týmu FIRSTLIFE Josef Haber, naleznete na stránkách deníku Metro.