Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Jak je to s uplatňováním DPH u bytové výstavby

Pravděpodobně nejvýznamnější a také nejkontroverznější změnou doprovázející vstup České republiky do Evropské unie byla, a to nejen pro podnikatele, rozsáhlá změna systému uplatňování DPH. Dnem 1. května 2004 nabyl účinnosti nový zákon č. 235/2004 Sb., který nahradil stávající zákon č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty.

Téměř všichni občané naší země přijali s pozitivními pocity informaci Špidlovy vlády, že se jí v rámci negociačních jednání o přistoupení k EU podařilo vyjednat výjimku, podle které může být do 31.12.2007 uplatňována snížená sazba DPH u bytové výstavby.

V souladu s dojednanou výjimkou byl do vládního návrhu nového zákona o DPH začleněn § 48 - sazby daně u bytové výstavby. Vládní návrh se však v tomto paragrafu z uplatnění snížené sazby pokusil současně stanovit rozsáhlou výjimku při dodání výrobků, strojů a zařízení, které se stavebními pracemi do bytového domu, rodinného domu nebo bytu zabudují nebo zamontují a jsou pevnou součástí domu, ale jsou ve smyslu zákona o daních z příjmů zařazeny do jiné odpisové skupiny, než samotná stavba. Pokud by vládní návrh zákona v této podobě prošel, znamenalo by to značnou redukci dojednané výjimky. Výrobků, strojů a zařízení, které se stavebními pracemi do bytového domu, rodinného domu nebo bytu zabudují nebo zamontují a jsou pevnou součástí domu, ale jsou ve smyslu zákona o daních z příjmů zařazeny do jiné odpisové skupiny než samotná stavba, je totiž velké množství.

Rozpočtový výbor však svým usnesením č. 338 z 25. schůze dne 11.2.2004 doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby s vládním návrhem zákona o DPH vyslovila souhlas jen za předpokladu, že bude, mezi jiným, přijato zcela nové znění § 48. Na základě doporučení rozpočtového výboru pak Poslanecká sněmovna schválila nový zákon o DPH, který obsahuje § 48 ve znění jím navrženém. Tento paragraf není příliš obsáhlý a pro další výklad bude užitečné uvést ho celý, v nezkrácené podobě:

(1) U převodu bytového domu, rodinného domu a bytu se uplatní snížená sazba daně, pokud zákon nestanoví jinak v § 56.

(2) U dodání bytového domu, rodinného domu a bytu jako součásti těchto domů, a to i nedokončených, včetně stavebních a montážních prácí spojených s jejich výstavbou, rekonstrukcí, modernizací a opravami včetně konstrukcí, materiálů, strojů a zařízení, které se do nich jako jejich součást montážními a stavebními pracemi zabudují nebo zamontují, se uplatní snížená sazba daně.

(3) Bytovým domem je stavba pro bydlení, v níž z úhrnu podlahových ploch všech jejích místností a prostorů připadá víc než polovina na byty. Rodinný dům je stavba pro bydlení, v níž je více než polovina podlahové plochy místností a prostorů určena pro bydlení. Rodinný dům může mít nejvýše tři samostatné byty, nejvýše dvě nadzemní podlaží a jedno podzemní podlaží a podkroví. Bytem je místnost nebo soubor místností, které jsou podle rozhodnutí stavebního úřadu určeny k bydlení, včetně podílu na společných částech domu podle zvláštního právního předpisu.27)

27) Zákon č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve znění pozdějších předpisů.

Zdá se, že vše je jasné. Zákon je stručný a jednoznačný. Ne však pro každého. Rozhodně ne pro správce daně tj. pro ministerstvo financí resp. pro Českou daňovou správu.

Od okamžiku platnosti nového zákona se na naše Oborové informační místo obracejí zmatení podnikatelé, kteří neví, jak správně uplatňovat sazby DPH u bytové výstavby. Když je informujeme, jaké je znění § 48 zákona o DPH, a říkáme jim, že musí důsledně vycházet ze zákona, odpovídají nám, že správce daně tvrdí něco jiného. Pro mě to byla záhada. Jak může správce daně říkat něco jiného než zákon? Za účelem vyjasnění této záhady jsem se obrátil s písemným dotazem na ministerstvo financí. Byl jsem odkázán na jeho internetovou stránku, na které jsem našel informaci České daňové správy z 16.9.2004 "k uplatňování daně z přidané hodnoty ve výstavbě". Při čtení této informace jsem pak nevycházel z údivu. Výklad výše uvedeného § 48 je v ní velmi obsáhlý, vydá na vícestránkovou brožuru. Řada v něm uváděných tvrzení, dle mého názoru, evidentně přesahuje rámec zákona a je v rozporu s jeho "duchem", kterým je jednoduchost, jednoznačnost a uplatňování jednotné sazby DPH v celé bytové výstavbě.

Informace České daňové správy zavádí celou řadu nových pojmů, které zákon o DPH vůbec nedefinuje a uvádí právní skutečnosti, které nejsou v zákoně, byť implicitně, vůbec obsaženy. Jako příklad lze uvést tvrzení, že sazba DPH se uplatňuje jinak u "převodu" a jinak u "dodání" bytového domu, rodinného domu a bytu. Uvedu doslovné citace z informace České daňové správy:

"U dodání stavby se snížená sazba daně uplatní pro zdanění stavebních a montážních prací spojených s výstavbou, rekonstrukcí, modernizací, opravami a údržbou bytového domu, rodinného domu a bytu........... Jedná se o práce prováděné uvnitř vnějšího půdorysu bytového nebo rodinného domu, tj. nadzemní stavby prostorově soustředěné a navenek převážně uzavřené obvodovými stěnami a střešní konstrukcí............. Sníženou sazbu daně nelze uplatnit pro stavební a montážní práce prováděné při výstavbě, rekonstrukci, modernizaci, opravách a údržbě drobných a vedlejších staveb, byť tyto stavby pro účely převodu se považují za příslušenství stavby hlavní. Znamená to, že základní sazbě daně podléhá výstavba, rekonstrukce, modernizace, oprava a údržba staveb, které se nacházejí mimo vnější půdorys domu jako garáží, skladů, skleníků, kůlen, zahradních altánů, oplocení, studní, septiků, přístupových cest, přípojek inženýrských sítí, atd."

Tento výklad je pozoruhodný z vícero důvodů. Jednak zavádí řadu nových pojmů, které zákon o DPH vůbec nedefinuje. Rozlišuje např. stavbu hlavní a stavby drobné a vedlejší, které plní doplňkovou funkci ke stavbě hlavní a tvoří její příslušenství. Tyto pojmy jsou definovány v jiných zákonech: v § 139b zákona č. 50/1976 Sb. (stavební zákon) a v § 2 zákona č. 72/1994 Sb. (zákon o vlastnictví bytů). Protože zákon říká, že při převodu stavby sleduje příslušenství stavby právní režim věci hlavní, a to jak v případě sazby daně, tak i v případě osvobození od daně podle § 56 zákona, tvrdí informace České daňové správy, že

"u dodání stavby nelze uplatnit sníženou sazbu daně pro stavební a montážní práce prováděné při výstavbě, rekonstrukci, modernizaci, opravách a údržbě drobných a vedlejších staveb, byť tyto stavby pro účely převodu se považují za příslušenství stavby hlavní".

To je skutečně podivuhodná logika. Protože zákon říká, že něco platí pro převod domu, tak z toho vyplývá, že to neplatí pro dodání domu.

Ještě pozoruhodnější je vymezení uplatnění snížené sazby daně jen pro zdanění stavebních a montážních prací prováděných "uvnitř vnějšího půdorysu" bytového nebo rodinného domu, tj. nadzemní stavby prostorově soustředěné a navenek převážně uzavřené obvodovými stěnami a střešní konstrukcí. Toto tvrzení nejen, že nevyplývá ze zákona o DPH, ale je s ním v rozporu.

Ukažme si to na názorném příkladě. Dohodne-li si stavebník s dodavatelskou firmou ve smlouvě o dílo jako předmět díla "dodání rodinného domu včetně stavebních a montážních prácí spojených s jeho výstavbou", měla by dodavatelská firma uplatnit, podle zákona, na celý předmět díla sníženou sazbu daně. Předmět díla je totiž vymezen ve smlouvě o dílo zcela identicky s vymezením předmětu díla, pro něž se uplatní snížená sazba daně v zákoně o DPH. Podle informace České daňové správy však dodavatelská firma nesmí uplatnit na celý předmět díla sníženou sazbu daně. Předmět díla totiž obsahuje části, které se "nachází mimo vnější půdorys domu". Přitom není vůbec jasné, jak je "vnější půdorys domu" vymezen. Informace České daňové správy zavádí další tautologie a nejasné pojmy, které věc dále zatemňují a matou: "vnější půdorys domu je půdorys nadzemní stavby prostorově soustředěné a navenek převážně uzavřené obvodovými stěnami a střešní konstrukcí". Je také zřejmé, že o uplatnění sazby DPH bude, podle této definice, rozhodovat mimo jiné i architektonické řešení domu nebo jeho umístění na stavebním pozemku.

Absurdnost výše zmíněné definice si přibližme na uvedených přípojkách inženýrských sítí. Domovní přípojky inženýrských sítí se zpravidla vedou od hranice stavebního pozemku, kde se napojují na hlavní řády. Podle § 8 odst. 2 vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu musí být povinně dodržen odstup od společných hranic pozemků. Tzn., že domovní přípojky inženýrských sítí mají obvykle části, které se nachází "mimo vnější půdorys domu". Autoři informace nám říkají, že na tyto části domovních přípojek inženýrských sítí nelze uplatnit sníženou sazbu daně. Všechny domovní přípojky inženýrských sítí je tedy třeba rozdělit na části nacházející se "uvnitř vnějšího půdorysu" a "mimo vnější půdorys" domu a na tyto části uplatnit odlišné sazby DPH.

Nebo garáž. Pokud se garáž nachází "uvnitř vnějšího půdorysu domu", uplatní se snížená sazba daně. Pokud se nachází "mimo vnější půdorys domu", uplatní se základní sazba daně. Není jasné, jak např. posuzovat garáž, která tvoří relativně samostatnou, jednopodlažní stavbu, ale navazuje spojitě, bez jakéhokoliv odstupu na ostatní části domu. A co přístupová cesta k domu nebo ke garáži? Podle občanského zákoníku, § 120 odst. 1 je "součástí věci vše, co k ní podle její povahy náleží a nemůže být odděleno, aniž by se tím věc znehodnotila". K čemu je člověku dům nebo garáž, když se do nich vůbec nedostane? Přístupová cesta je, dle mého názoru, nezpochybnitelně nedílnou součástí domu, protože z hlediska stavebního díla umožňuje jeho funkci a účel, ke kterému je určeno.

Takto bych mohl pokračovat. Jsem přesvědčen, že informace České daňové správy k uplatňování daně z přidané hodnoty ve výstavbě zveřejněná na internetovém portálu ministerstva financí:

  1. je v rozporu se zněním i duchem § 48 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty,
  2. uvádí právní skutečnosti, které nejsou v zákoně č. 235/2004 Sb., byť implicitně, vůbec obsaženy,
  3. vnáší zmatek a nejasnosti do uplatňování sazeb DPH ve výstavbě a tím
  4. vytváří podmínky pro klamání, podvádění, korupci a soudní i mimosoudní dohadování.

Současný ministr pro místní rozvoj slibuje veřejně, že bude prosazovat změnu zákona o DPH tak, aby snížená sazba DPH zůstala pro bytovou výstavbu i po roce 2007. Není proto zcela jasné, proč se vláda, jíž je členem, pokouší již dnes sníženou sazbu DPH pro bytovou výstavbu redukovat. Nebo je to jenom iniciativa některých ministerských úředníků? Je-li to tak, měla by vláda toto nedorozumění odstranit. Např. doplněním § 48 v nejbližší novele zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty. Nebo vydáním metodického pokynu či výkladové vyhlášky.

 
 
Reklama