Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Jak vybrat a nakoupit plastová okna?

Víte podle čeho vybírat dodavatele oken a montážní firmu? Článek odpoví na důležité otázky spojené s výběrem oken, samotného rámu, zasklení, kování, parapetů a doplňků, jako jsou stínicí prostředky apod. Autor vychází zejména z vlastních zkušeností dodavatele, výrobce a technického dozoru.

Byl jsem požádán, abych pro svého známého ve stavební firmě zhodnotil několik cenových nabídek na plastová okna. Po dokončení tohoto úkolu jsem se rozhodl, že napíši tento článek jako návod, podle čeho by si potenciální zákazník měl vybírat okna, na co klást důraz a čeho se vyvarovat. Vedla mne k tomu zejména velmi špatná úroveň a klamavá až lživá strategie naprosté většiny zmiňovaných nabídek. Přes pět let se pohybuji v oblasti otvorových výplní zejména na stranách dodavatele a výrobce, pokusím se tak odpovědět na otázku v nadpisu. Zároveň tak přiblížím pohled zevnitř, který možná bude pro někoho mírně překvapivý.

Doba je pro prodejce oken zlá, nebo se tak alespoň tváří. Poptávka po oknech je v současné době značně redukovaná. Nabídka ji výrazně převyšuje. A tak dle základní Marschallovi ekonomické teorie ceny padají. Což je dobrá zpráva pro zákazníka a špatná pro výrobce. Anebo ne? Je opravdu nízká cena pro koncového zákazníka výhodná? Samozřejmě, pokud by však byla opravdu nízká ve smyslu, že za stejnou kvalitu a rozsah zaplatí méně než např. před 3 roky. Firmy v ČR se ale rozhodly jít několika odlišnými cestami. Ve stručnosti se dá říci, že tyto cesty jsou tři.

  1. Oslovení zákazníka první tzv. "chytlavou nabídkovou cenou", která vyřadí ostatní konkurenci, ale je zároveň nerealizovatelná
  2. Firma sníží kvalitu zboží a služeb
  3. Zachování relativně vyšších cen a snaha oslovit zákazníky kvalitou a odlišnými produkty a službami (tzv. diferenciace)

Tyto tři cesty jsou značně zjednodušené pro účely tohoto článku. Jistě že snížení ceny není vždy (v celé výši) způsobeno nekvalitou nebo redukcí rozsahu dodávky. Obecný tlak převisu nabídky působí v celém sektoru stavebnictví a již dodavatelé výrobců oken (sklárny, dodavatelé profilů, kování atd.) jsou motivování k nižším cenám. Docílit nižší ceny lze také zvětšením obratu firmy (tzv. economies of scale). Ve stručnosti lze však říci, že dodavatelé a výrobci oken v ČR a sousedních zemích se vydali v kombinaci s jinými opatřeními jednou z těchto tří cest. Bohužel drtivá většina tou první a druhou. A proto jsem se rozhodl napsat tento článek. Pokud totiž nebude zákazník při výběru dodavatele obezřetný, může se ona dobrá zpráva v podobě nízkých cen stát zprávou špatnou. Výhodná je pro odběratele totiž pouze cesta třetí.

Chytlavá nízká nabídková cena

Jak jsem již uvedl, v současnosti probíhá v ČR v segmentu otvorových výplní litý boj o zákazníka. Aby firmy zaujaly své zákazníky v prvním kole výběru, kdy se zájemci sejde i několik desítek cenových nabídek, musí se nějak v kladném slova smyslu odlišit. Pro drtivou většinu maloobchodních zákazníků, pro které je psán tento článek, je nejjednodušším atributem pro výběr cena. Bohužel. Budoucí investor, například stavitel rodinného domku, pak vybere v lepším případě 5 firem s nejnižší cenou, v horším pouze jednu. Tento fakt dodavatelé oken moc dobře vědí. Svou cenu v první cenové nabídce, ve zmíněném prvním kole, proto uvedou co nejnižší. A to tak že použijí nejlevnější varianty všech prků, které Vám nakonec rozmluví a které ani nesplňují platné normy. Vůbec je nevyvede z konceptu ani to, pokud se toto snažíte ošetřit již v poptávce. Zkuste si například poptat k oknům venkovní tažené hliníkové parapety s vyložením 240 mm. Třetina firem Vám "nacení" parapety ohýbané, třetina ve vyložení 195mm a zbytek to zkombinuje. Zákazník, který oknům rozumí jen okrajově, si toho většinou nevšimne. A firma je vybrána. Ještě horší je taktika, kdy dodavatel jakoby náhodou zapomene do cenové nabídky něco započítat. K běžným fintám patří např. zapomenutý dekor na žaluzie či sítě proti hmyzu, demontáž na některých pozicích, hnědá barva místo renolitu (imitace dřeva) - používané slovní spojení je pak "... v barvě oken", atd. Některé firmy jdou dokonce tak daleko, že se ceny uvedené na nabídce po sečtení nerovnají celkové částce! "Aha, promiňte, máme tu chybku, musíte si tedy připlatit 25 tisíc". Bohužel málokterý zákazník se po této zkušenosti vrátí k původním dražším, ale seriózním nabídkám, které jsou v této fázi již levnější než původně vybraná nejlevnější firma. Odběrateli je totiž líto investovaného času a nechce vrátit na začátek procesu vybírání, podepíše tak smlouvu s firmou, která je nakonec často dražší něž konkurence a ještě dodá nižší kvalitu. Jediné v čem tato firma vyniká, je její prodejní strategie. V následujících sekcích se proto podrobně rozepíši, na co by si měl budoucí investor dávat pozor.

Jak zvolit vhodného dodavatele?

Poptávka

Prvním krokem jak oslovit dodavatele oken je většinou poptávka od zákazníka. Druhý a elegantnější způsobem je nakoupit okna přes eshop. Toto druhé řešení má své výhody i nevýhody. Asi tou největší nevýhodou je, chybějící osobní kontakt s prodejcem a tudíž musí zákazník vědět, co chce a alespoň trochu se vyznat v problematice. Tedy například přečíst si tento článek. Výhod je pak více, ale hlavní se zdá být již tradiční výhoda eshopu a sice nízká cena. Tak či onak, důležité je vědět, co jako potenciální kupec požaduji a jak to specifikovat. Ukážeme si to na příkladu co uvést do poptávky:

  • Místo realizace a pokud požaduji specifický termín
  • Soupis pozic - u každé uvést obrázek včetně šířky, výšky, vyznačit typ otvírání a případné speciální požadavky, Uw
  • Profil - typ těsnění (dorazové, středové), barva (interiér, exteriér), Uf nebo počet komor
  • Sklo - složení skla (dvojsklo, trojsklo), Ug (nejčastěji 1,1), typ skla (čiré, ornamentní, reflexivní, bezpečnostní, protihlukové, absorpční), požadovaný rámeček
  • Venkovní parapety - materiál (hliník, ocel, pozink), provedení (tažený, ohýbaný), barva (RAL, ostatní), typ a barva krytek (plastové, hliníkové). Pokud požadujete jiný rozměr než na šíři okna, nebo naopak nevyžadujete na všechny pozice.
  • Vnitřní parapety - materiál (DTD, PVC, XFOL, a jiné), barva (bílá, různé dřevodekory, ostatní). Krytky by měly být standardem. Pokud neuvedete rozměr, měla by být nabídnuta šíře oken + přesah kolem 5-10 cm.
  • Montáž - Požaduji zednické začištění? Požaduji demontáž starých oken? Jaké požaduji provedení připojovací spáry (pouze vypěnit PUR pěnou, venkovní hydroizolace nebo dle ČSN 730540-2, tedy venkovní paropropustná hydroizolace a vnitřní parotěsná folie)
  • Síť proti hmyzu - typ a barva rámečku (PLAST, ALU, dekor, RAL)
  • Žaluzie - typ a barva profilů (PLAST, ALU, dekor, RAL, ostatní), barva lamel (dekor, RAL, ostatní)
  • Kování - pokud máte speciální nároky jako vyšší bezpečnost, barva, typ a uzamykatelnost
  • Případné další příslušenství - zábradlí, čidla pro domácí alarm, vlhkoměr, pákový otvírač nadsvětlíku, madélko a pojistka na balkonové dveře, rolety, rozšiřovací profily, podkladní parapetní profil, mřížky do oken, atd.
  • Speciální požadavky (montáž pouze mimo pracovní dobu, montáž pouze z venku, vyšší požadavek na výměnu vzduchu, delší záruční doba, dodatečná kontrola seřízení po roce, splatnost, atd...)

Cenová nabídka

Cenová nabídka je většinou jediný dokument, který v první fázi zákazník obdrží a podle kterého se rozhoduje. Nemělo by tomu tak být, ale o tom snad jindy. Pokud porovnáváte několik nabídek, platí ono zlaté pravidlo neporovnávat jablka s hruškami. V nabídkách jsou použity slevy, slevy ze slev a zdarma položky. Je nutné si však uvědomit, že Vám nikdo zdarma nic nedá. Všechny firmy fungují, aby generovaly zisk, firmy prodávající okna nejsou výjimkou. Montáž zdarma, doprava či sítě proti hmyzu zdarma jsou tak "rozpuštěny" např. ve vlastních oknech. Koncové slevy 20-60 procent také znesnadňují možnost jednoduchého porovnání s konkurencí, zvláště pokud není zřejmé, na které položky je sleva poskytnuta. Není to náhodou zamýšlený účinek? Je. Kromě toho, že slevy obecně dobře prodávají, se některé firmy takto brání srovnání jednotlivých položek s konkurencí. Ale proč? Proč se firma bojí srovnání s konkurencí? Odpověď bych nechal na bystrém čtenáři.

Pokud tedy porovnáváte cenové nabídky různých dodavatelů, doporučuji si vypsat všechny položky a k nim opravdové koncové ceny a ty pak porovnat. Koncové ceny si vždy kontrolně sečtěte, divili byste se, jak často se nerovnají ceně uvedené na nabídce. A světe div se, vždy je součet vyšší než deklarovaná celková cena.

Důležité je také zkontrolovat, zda je v nabídce vše, co bylo požadováno. K tomu slouží i předchozí "rozpitvání". Pokud Vám u něčeho vyjde nulová cena, znovu se přesvědčte, zda je s tím vůbec počítáno v koncové ceně. Zkontrolujte si také, zda jsou zahrnuty všechny pozice oken a dveří ve správných rozměrech.

Oblíbené triky jsou uvedení ceny některých komponent, ale její nezahrnutí do koncové ceny. Až na to před podepsáním smlouvy narazíte, firma Vám oznámí, že se např. jednalo o variantní řešení a Vy musíte připlatit. U komponent, kde požadujete imitaci dřeva tzv. renolit, je nutno být také ve střehu. Často používanou fintou je, např. u sítí proti hmyzu, žaluzií, parapetů a někdy dokonce i u vlastních oken, nabídnutí prvku v "v hnědé", "v barvě" nebo "v barvě dřeva". Což ale znamená, že nedostanete imitaci dřeva, tedy texturu vybrané dřeviny, ale pouze jednolitou barvu, většinou hnědou. Správně by mělo být uvedeno buď "imitace dřeva", "renolit" nebo přímo např. "zlatý dub".

Co si pohlídat při koupi oken?

Co vše si ohlídat u jednotlivých položek přináším v jejich výčtu:

Montáž (výběr dodavatele)

Ne náhodou je tato kategorie uvedena jako první. Je totiž nejdůležitější. Ano, dokonce důležitější než výběr profilu. Špatně provedené montážní práce Vám totiž mohou mnohem častěji a efektivněji znehodnotit výsledek. Co naplat, že si připlatíte za Uf=1,0, Ug=0,6, středové těsnění a hromadu komor, když Vám pak montážní firma vynechá kus vypěnění, špatně provede parapetní detail či "odflákne" špalety. Mnoho užitku nebudete mít ani z drahého zvukoizolačního skla, pokud tomu nebude odpovídat způsob osazení okna do stavby. A nebezpečí se neskrývá jen ve výsledných tepelných či akustických vlastnostech. Riziko spočívá i v poškození povrchů oken, parapetů a skla, možném případném zatékání do interiéru kvůli špatnému osazení venkovních parapetů či rosení skel způsobené tepelným mostem u rámu okna. I zdánlivá maličkost, jako je přístup montážní firmy, nemusí být nezajímavá.

Záměrně uvádím termín montážní firma, protože drtivá většina dodavatelů oken k montáži používá právě externí dodavatele těchto prací. V lepším případě firmy, v horším pak živnostníky. Pouze ty největší firmy v ČR mají vlastní zaměstnance na montáž oken a i ty s nimi nezabezpečují 100% všech dodávek. Toto je zapříčiněno zejména ekonomickými důvody a cash-flow velké firmy. Montáž je tak ten nejdůležitější element, který nejvyšším poměrem rozhoduje o kvalitě a tedy užitku zákazníka. Zároveň je ale kvalita montáže prvek, který může běžný zákazník ovlivnit nejméně a velmi obtížně. Nějak to ale jít musí. Klíčem k výběru by mohla být firma, od které kupujete okna. Ale i ta vždy spolupracuje s více partami. Doporučení od známých či z internetu konkrétního dodavatele, tak ještě nemusí být 100% garancí kvalitní montáže, ale je dobrým vodítkem. Dalším dobrým vodítkem je cena montáže. Pokud je příliš nízká, bude nekvalitní. I zde totiž funguje zákon poptávky a nabídky. Pokud tedy montážní firma kývne dodavateli na nižší cenu, je k tomu důvod. A většinou ten, že firma nemůže práci nikde jinde za vyšší cenu sehnat. A proč ne? Zde bych opět nechal odpověď na bystrém čtenáři.

  riziko nekvality standard
Montáž pod 115 Kč/m' 120 - 160 Kč/m'
Demontáž   30 - 100 Kč/m'
Zednické začištění pod 230 Kč/m' 250-600 Kč/m'
Osazení parapetů pod 70 Kč/m' 80-110 Kč/m'
Osazení žaluzie   40-100 Kč/m'
Připojovací spára dle ČSN pod 90 Kč/m' 100-150 Kč/m'

Montážní firma se v kontraktu s dodavatelem oken zavazuje za danou jednotkovou cenu dodat kompletní dodávku montážních prací zákazníkovi, tedy montáž a materiál. Pokud tedy kývne na cenu uvedenou ve sloupečku "riziko nekvality", musí ušetřit buď čas potřebný k výkonu, nebo na ceně materiálu. Ani jedno není pro zákazníka přínosem.

Další možností pro zákazníka je vlastní investigativní činnost vůči dodavatelské společnosti. Můžete zkusit zjistit, kdo konkrétně bude montáž provádět u Vás a poté mít štěstí a dohledat informace na tuto firmu. Obecně platí, že právnická osoba je vyšší zárukou kvality než živnostník.

Vyptat se můžete také na podrobnosti použitých materiálů, pokud se v této oblasti orientujete. Zajímat Vás může výrobce použité pěny či tepelné izolace, výrobce a značka vnitřní parotěsné a vnější paropropustné folie, značka štuku, tvárnic a lepidla. Samozřejmě pouze v případě, že folie respektive zednické začištění požadujete. U špalet se také můžete vyptat, zda firma používá sítě jako výztuhy rohů. Zajímavý by také mohl být údaj, jak dlouho již konkrétní montážní firma provádí svou činnost.

Neptejte se zda je jejich montáž kvalitní. Stejně tak je zbytečná otázka na různé certifikáty, školení a pojištění. Mezi galerií certifikátů, stohy osvědčení a ujištěním o super kvalitní montáži na straně jedné a její opravdovou kvalitou na straně druhé totiž v dnešní době ve stavebnictví v ČR neexistuje žádná spojitost.

Jak tedy nekoupit zajíce v pytli? Jak zajistit, že vynaložené částky na kvalitní výrobky nebudou znehodnoceni zabudováním? Jednoduchá vše řešící odpověď neexistuje. Ale štěstí lze značně vyjít naproti. Zkusím tedy shrnout doporučení:

  • Porovnejte ceny nabízených úkonů s průměrnými na trhu
  • Vyvarujte se nákupu oken od živnostníků
  • Vyvarujte se montáže od živnostníků
  • Zkuste zjistit konkrétní montážní firmu a případné reference
  • Poptejte se montážní firmy na používané postupy, značky materiálu a praxi
  • Ověřte, jestli má dodavatelská firma program na kontrolu kvality montáže
  • Neberte v úvahu certifikáty a jiné osvědčující dokumenty

Výběr profilu - honba za komorami

Profil je tyč většinou 6 m dlouhá, vyráběna extruzí recyklovaného či nerecyklovaného PVC dodávaná výrobci profilů přímo pro výrobcům oken. Ti z něj pak sestaví jednotlivá okna a další výrobky. Pokusil jsem se v tabulce shrnout v současné době dostupné profily v ČR.

profil výrobce hloubka těsnění Uf komor země
IDEAL 5000 ALUPLAST 70 mm středové 1,2 5  
IDEAL 6000 ALUPLAST 80 mm středové 1,1 6  
IDEAL 8000 ALUPLAST 85 mm středové 1,0 8  
ENERGETO ALUPLAST          
Zendow Deceuninck 70 mm dorazové 1,21 5  
Zendow+ Deceuninck 70 mm středové 1,18 6  
Elite-Arcade Deceuninck 71 mm dorazové 1,3 5  
Prestige Deceuninck 76 mm středové 1,1 6  
S 7000 IQ GEALAN 74 mm středové 1,2 5  
S 8000 IQ - 6 GEALAN 74 mm dorazové 1,2 6  
S 8000 IQ - 7 GEALAN 74 mm dorazové 1,1 7  
PASSION Internorm 68 mm středové   5  
SOLION Internorm 68 mm středové   5  
DIMENSION+ Internorm 80 mm středové   5  
Eurofutur KÖMMERLING 70 mm dorazové 1,4 4  
88plus KÖMMERLING 88 mm středové 1,0 5  
115-4K Rehau 115/ 70 mm dorazové 0,9 4  
Clima-Design Rehau 120 mm středové 0,71 5  
Brillant-Design Rehau 70 mm dorazové 1,3 5  
Brillant-Design MD Rehau 70 mm středové 1,3 5  
Design EURO 70 Rehau 70 mm dorazové 1,3 5  
GENEO Rehau          
ALFA SALAMANDER 76 mm dorazové   5  
SIGMA SALAMANDER 76 mm dorazové   5  
GAMA SALAMANDER 76 mm dorazové   5  
DELTA SALAMANDER 76 mm dorazové   5  
OMEGA SALAMANDER 76 mm dorazové   5  
ZETA SALAMANDER 76 mm dorazové 1,2 7  
TROCAL InnoNova_70 TROCAL 70 mm dorazové 1,3 5  
TROCAL InnoNova_70 TROCAL 70 mm středové 1,2 5  
TROCAL 88+ TROCAL 88 mm středové 1,0 6  
SOFTLINE 70 AD VEKA 70 mm dorazové 1,4 5  
Alphaline Basic VEKA 90 mm středové 1,0 6  
Alphaline Plus VEKA 90 mm středové 1,0 6  

Nejedná se o vyčerpávající seznam a budu jej průběžně doplňovat a aktualizovat. Nehodlám mezi sebou profily porovnávat nebo nějak známkovat už proto, že si myslím, že jednotlivé profily mají mezi sebou zanedbatelné rozdíly. Snad jen Internom a Gealan se zdržují v zadní části pelotonu a naopak Trocal by měl být na jeho čele. Důležité je, kdo je zpracovává, tedy výrobce oken. Co se týká komor, tak ty beru spíše jako reklamní trik než opravdový ukazatel kvality či tepelnětechnických vlastností. Mnohem důležitější je hodnota Uf, tedy součinitel prostupu tepla rámem (profilem) okna. Udává se ve Wattech na Metr plochy a Kelvin (W/m2K). Malé f je z anglického frame. Zjednodušeně tento součinitel udává, kolik Wattů energie uteče přes 1 metr čtvereční rámu při teplotním rozdílu 1 stupně Kelvina nebo Celsia. Proto čím menší je Uf tím lépe. Problém je opět s vypovídací hodnotou. Všechny hodnoty by měly být měřeny v certifikovaných zkušebnách. Ale jak nám neustále opakoval doc. Hájek po dobu mého studia na ČVUT, výrobci podvádí, podvádí a podvádí a co si sám nezměřím, tomu nevěřím. Je to sice trochu ortodoxní názor, ale není zas až tak daleko od pravdy. Minimálně interpretace naměřených hodnot ve zkušebnách výrobci a dodavateli oken je řekněme kreativní. Uvědomme si také, že plocha rámu je cca 10 % plochy celého okna.

Mnohem důležitější je však údaj o typu těsnění. Zdali má či nemá profil středové těsnění, se nedá kamuflovat, poznáte to z řezu profilem. Dorazové těsnění znamená pouze dvě roviny těsnění. Středové těsnění rozšiřuje tyto dvě roviny o třetí rovinu cca uprostřed profilu. Středové těsnění je velmi dobrým pomocníkem proti úniku tepla a naopak zamezuje průniku vody do interiéru. Rozdíl v průsaku mezi oběma těsněními poznáme nejlépe při hnaném dešti, tedy když prudce prší a fouká do toho vítr "nejlépe" vodorovně proti oknům.

Moje doporučení pro výběr profilu tedy zní: Neztrácejte zbytečně moc času výběrem značky profilu. Odfiltrujte vyloženě podezřelé a špatné profily a zaměřte se na středové těsnění a hodnotu Uf nebo stavební hloubku. Důležitý faktor je také hloubka zasklívací drážky, o té se více dočtete v sekci sklo. Ušetřený čas můžete věnovat důležitějším oblastem, jako je výběr dodavatelské a montážní firmy.

VÝROBCE x DODAVATEL

O něco důležitější než výběr profilu je výrobce oken, který profil použije k výrobě okna. Tady už doporučím vynaložit více času s hledáním referencí po různých fórech. Platí jednoduchá a logická poučka, a sice že ze špatného profilu a kování dobré okno nevyrobíte, ale z dobrého profilu špatné okno ano. Proto je v obrázku pomyslného řetězu vyznačena červeně nejenom montážní firma, ale i výrobce a dodavatel oken. Protože se jedná o nekomerční článek, žádného konkrétního výrobce Vám nedoporučím. Je jen na Vás, zda se rozhodnete brát okna přímo do výrobce či se obrátíte pouze na dodavatele nebo dokonce dealera dodavatele. Samozřejmě, že každý článek řetězu si nechává na konkrétním obchodu svou marži. Na druhou stranu dodavatel dostane od výrobce, díky svým obratům a smluvnímu vztahu, výrazně nižší cenu v porovnání s koncovým zákazníkem. Taktéž dealer má příznivější cenu u dodavatele než investor. Vás by tak měla zajímat koncová cena, kvalita výrobků a služeb. Bez povšimnutí by neměl zůstat ani fakt, že poslední článek před zákazníkem s ním většinou uzavírá smluvní vztah a garantuje záruční servis. Je zde proto riziko, že dodavatel nebo dealer může ukončit svou obchodní činnost a nastává problém se zárukou. Pokud se rozhodnete pro dodavatele, ověřte si vztah dodavatele s výrobcem. Tím myslím jejich propojení. Např. odkazy na stránkách výrobce i dodavatele nebo telefonátem přímo výrobci. Měli byste být schopni odtušit, jak významným odběratelem je dodavatel pro výrobce a jak pevný je jejich obchodní vztah.

Jako optimální řešení mohu spíše doporučit nakoupit okna od dodavatele, který má většinou nejvýhodnější cenu a je u něj největší pravděpodobnost vysoké kvality doprovodných služeb. Druhá možnost, kterou neproděláte, je koupě od výrobce, u kterého si ale pohlídejte jeho specializaci i na retail trh, tak abyste nepřišli o zmiňované kvalitní doprovodné služby.

Ještě bych se chtěl zmínit o v současnosti často diskutované otázce kvality či nekvality polských oken. Tedy oken vyráběných v Polsku a dodávaných českými firmami. Toto téma je hodně oblíbené na odborných fórech s rozličnými závěry. Vezmu to proto jen ve zkratce a vyjádřím svůj osobní názor (s dvěma polskými výrobci jsem relativně úzce jednal a spolupracoval). V Polsku stejně jako v ČR se dělají okna kvalitní a okna nekvalitní. Větší procentuální šanci na méně kvalitní okno máte od polského výrobce. V Polsku i v ČR se dělají okna drahá a levná. Větší procentuální šanci na koupi levnějšího okna máte od výrobce z Polska. V Polsku i v ČR nejdeme firmy s dobrým i s velmi špatným vztahem k zákazníkovi (ať už je jím koncový zákazník či dodavatel oken co nakupuje od výrobce). Polský přístup je trochu odlišný od toho českého. Poláci se více zaměřují na obrat, a tudíž zákonitě trpí vztah k odběrateli. Problémem pak je, že i kdyby český dodavatel např. uznal reklamaci zákazníkovi, jeho polský dodavatel už nemusí. Co ovšem považuji za vyloženě neférové jednání je, když firma dodává okna od Polského výrobce a záměrně o tom neinformuje a mlží. Ještě horší je, pokud daná firma tvrdí, že jsou okna vyráběna v ČR. Osobně nikdy nespolupracuji s někým, kdo lže.

KOVÁNÍ

V současnosti nakupují výrobní firmy kování od několika dodavatelů. Je důležité, aby u otvíravěsklopných (OS) oken a pouze otvíravých (O) bylo kování celoobvodové s dostatečným počtem uzamykatelných bodů, takzvaných kamenů. Optimální počet kamenů získáme vydělením obvodu okna hodnotou 800 mm. U OS a O oken je dnes již u většiny výrobců mikroventilace někdy označovaná jako čtvrtá poloha kliky. Z prověřených dodavatelů kování mohu jmenovat např. ROTO, FAPIM, Sigenia, Maco, G.U. a další.

U kování je důležité zkontrolovat, zdali se jedná o celoobvodovou variantu (případně spočítat kameny) s mikroventilací.

SKLO - oko domu

U nabízeného zasklení je nutno požadovat a poté sledovat několik důležitých charakteristik. Nejdůležitější je hodnota Ug, tedy součinitele prostupu tepla sklem. Malé g je z anglického glass. Opět nám tento součinitel ukazuje, kolik tepla ve formě energie uteče jedním metrem skla při teplotním rozdílu jeden stupeň. S tím rozdílem, že sklo tvoří cca 90 % plochy celého okna a výrazně méně se s touto hodnotou podvádí. Lze ji totiž lépe dosledovat z certifikátů. Jediné co je potřeba pohlídat je, dle které normy je součinitel uváděn. V ČR se tímto zabývají normy ČSN 730540 a ČSN EN 14351. Určitým standardem je pro dvojskla hodnota Ug=1,1 a u trojskla 0,7 nebo 0,6. Norma doporučuje nejvýše 1,2.

Dalším důležitým prvkem je tzv. teplý okraj skla a tedy distanční rámeček mezi tabulemi skla, který zamezuje vzniku tepelného mostu po obvodě skla. Zde se pak oproti úniku tepla v ploše mluví o úniku tepla v jednorozměrném poli, tedy na metr běžný. Koupit lze skla s nerezovým, hliníkovým a plastovým rámečkem. Zcela jednoznačně doporučuji plastový. Má výrazně lepší (několikanásobně) tepelnětechnické hodnoty a stojí prakticky stejně. Ostatně jiný než plastový rámeček nesplní citovanou normu ČSN 730540-2. Neznamená to však, že jí splní každý plastový rámeček. Koupí Swisspaceru, Superspacer neprohloupíte. TGI-W je o něco horší avšak s dostatečnou zasklívací hloubkou uspokojivý.

A jsme tedy u hloubky zasklívací drážky. Ta vyjadřuje, jak hluboko je sklo zasazeno v rámu okna. Čím hlouběji, tím lépe. Nedostatečná hloubka zasklení Vám zapříčiní kondenzaci vodních par na okrajích skla, ponejvíce v parapetním detailu. Pokud zvolíte jiný než plastový rámeček, můžete se na kondenzaci přímo těšit. Taktéž při volbě TGI-W do drážky menší než 20-25mm se kondenzaci pravděpodobně nevyvarujete. Rámečkům Swisspacer V a Superspacer by měla k zamezení kondenzace stačit hloubka zasklívací drážky 15mm.

Od skla, kromě základní ochrany před větrem, vodou a rozdílem teplot, můžeme však požadovat mnohem více. Málokdo například ví, že lze volit barva skloviny. Například nazelenalá sklovina tak může být zajímavým porušením stereotypu. Bezpečnostní, tedy lepené sklo, je dobrou volbou, zejména pokud bydlíme v přízemí. Povinné je umístění bezpečnostního skla do míst, kde by mělo být zábradlí. Přehřátí interiéru v létě brání efektivní, ale drahé, reflexní sklo. Zvukoizolační sklo jak patrno z terminologie utlumí venkovní hluk. Při použití této skloviny je však zvýšený důraz kladen také na výběr rámu a provedení připojovací spáry. Pro náročné pak ještě mohu doporučit skla samočistící, absorpční. Toto téma by vystačilo na samostatný článek. Případným zájemcům tak doporučím Google.

Složení skla je vlastně pomocný ukazatel, kterým dodavatelé oken splní statické požadavky. Běžná skla jsou vyráběna ve složení 4-16-4 nebo 4-16-4-16-4. Tabule skla mají tedy tloušťku 4mm a mezera mezi tabulemi 16mm. 16mm je tedy také tloušťka rámečku. Pokud je okno vetší (cca od 2,5m2) měl by dodavatel sám kalkulovat složení 6-16-4. Zhruba od 5m2 plochy skla se doporučuje již složení 6-16- 6. Oproti 4-16-4 jsou tato složení samozřejmě dražší.

Při výběru zasklení se tedy kromě vzhledu a designu soustřeďte zejména na Ug a typ distančního rámečku skla (swisspacer nebo superspacer). Přičemž nezapomeňte na případnou dodatečnou funkci skla.

PARAPETY

U venkovních parapetů existují v praxi 3 možné materiálové varianty, a sice nejlevnější ohýbaný ocelový zinkovaný, ohýbaný hliníkový a nejdražší a nejkvalitnější tažený hliníkový parapet. V cenových nabídkách dodavatelé rádi nabízejí levnější varianty se zištným motivem, viz sekce Cenová nabídka a to i v případě, kdy poptáte parapetní desky tažené. Stejná situace je u parapetů vnitřních. Nejlevnější varianta je PVC materiál, dražší pak DTD tedy dřevotřísková deska. U PVC pak ještě rozhoduje, zdali je parapet pouze potažen PVC folií nebo je z PVC vyroben a je potažen folií CPL. Opět včetně cenového aspektu. Cenově se liší i barevná provedení.

Mé doporučení tedy zní venkovní parapet hliníkový tažený v barvě ladící k oknům nebo k fasádě. Vnitřní pak stačí plastový potažený CPL folií. Oba dva se vyrábějí v rozličných barevných provedeních včetně bočnic a krytek šroubků. Vyložení, tedy hloubku, venkovního parapetu volte dle rozměru od okna k hraně fasády a přičtěte cca 20-30mm. Vyložení vnitřních parapetů obdobně, tedy od okna k vnitřní stěně s přesahem dle libosti. Minimálně však na šířku nosu tedy 15mm. Optimální je tak 20-30mm.

ŽALUZIE

Volba je mezi interiérovými a exteriérovými žaluziemi. Otázkou je také zda zvolit horizontální či nějaké odvážnější řešení. Zatímco odpověď na druhou otázku bychom měli očekávat od architekta, otázka první je více technická. Venkovní žaluzie výrazně lépe chrání interiér před přehřátím v létě, jsou však dražší a hlavně složité na obsluhu. Pokud totiž neutratíte nemalý peníz za elektrický pohon a čidlo rychlosti větru, první větší poryvy větru Vám stažené žaluzie značně poškodí.

I v případě, kdy seženete odolné venkovní žaluzie, které přežijí vítr, zcela určitě nepřežijí vítr s kroupami. Pokud nemáte zálibu v hlídání počasí nebo nechcete obětovat nemalou sumu na zmíněné elektrické řešení, doporučuji žaluzie interiérové. U těch lze pak volit barva horní a dolní lišty a současně barva lamel. Dobrý dodavatel by měl u obojího nabízet i imitaci dřevěného dekoru.

SÍTĚ PROTI HMYZU

Tady už se toho snad nedá moc zkazit. Důležité je pohlídat si aby v nabídce byla uvedena požadovaná barva rámečku. Dodavatelé se rádi zapomenou a zašlou Vám cenu za bílé provedení. Oblíbený, již jednou zmíněný trik, je také místo rámečku v provedení dřevěné imitace, nabídnout rámeček "v barvě okna", který je pak často hnědý a za dekor musí zákazník výrazně připlatit. Občas se i přihodí, jistě omylem, že je na balkonové dveře použita okenní síť proti hmyzu, ta je totiž skoro 3x levnější. Výsledná cena je tak nižší než konkurence, ale pouze do doby, kdy se prodavač zeptá zákazníka, zdali mu nebude vadit, že přes balkonové dveře nemůže chodit. Vyložená drobnost. Okenní síť se totiž přidělává napevno na rám okna, zatímco dveřní síť má samostatné panty.

ZÁRUKA

Dnešním standardem je záruka 5 let na okna a dveře a 2 roky na příslušenství. Dodavatele s nižší zárukou určitě nevybírejte. Zajímavá je také informace, zda lze zvolit (většinou za úplatu), prodloužení záruky třeba až na 10 let. To nám totiž může být zajímavým indikátorem, zda dodavatel a tedy i výrobce svým oknům "věří".

ZÁVĚR

Uvedené shrnutí vychází zejména z mých zkušeností jak na straně dodavatele a výrobce, tak na straně koncového zákazníka ve funkci technického dozoru investora. Článek nemá ambice pokrýt celou problematiku otvorových výplní. Jeho cílem je umožnit zájemci koupi oken v nejlepším možném poměru cena/kvalita a zabezpečení jeho dlouhodobé spokojenosti, a to ať již klasickou cestou poptávky a objednávky či přes eshop. Musíme si totiž uvědomit, že pro spoustu dodavatelských firem vztah se zákazníkem končí okamžikem prodeje a vztah s jejich prací vypršením záruční doby. Zákazníkův vztah je však poněkud dlouhodobějšího charakteru.

English Synopsis
How to choose and buy plastic windows?

Do you know how to choose a supplier and installers for windows? The article answers to important questions regarding the choice of windows, their frames, glazing, ironwork, sills and accessories such as shadings, etc. The author speaks from personal experiences with suppliers, manufacturers and technical supervisors. The article wants to help people buy windows with the best price/quality ration and ensure their long term satisfaction.

 
 
Reklama