Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Jak opravit Nákladové nádraží Žižkov?

Praha chce koupit budovu Nákladového nádraží Žižkov. Pro ČT 24 situaci komentovala starostka Prahy 3 a architekt Adam Gebrian. V minulosti byly snahy nyní památkově chráněný objekt zbourat a uvolnit místo rozsáhlé nové výstavbě.

Nákladové nádraží Žižkov © luciezr - Fotolia.com
Nákladové nádraží Žižkov © luciezr - Fotolia.com

Před čtyřmi lety bylo Nákladové nádraží Žižkov prohlášeno za kulturní památku, ale tím to také skončilo. Nevyužité prostory dodnes chátrají a zatím není zcela jasné, co z nádraží nakonec vznikne.

Podoba a rozsah rekonstrukce a využití Nákladového nádraží spolu souvisí

K budově Nákladového nádraží Žižkov by Praha měla koupit i okolní pozemky

Starostka městské části Praha 3 Vladislava Hujová pro ČT24 řekla, že dali podnět na změnu územního plánu pro využití budovy v rámci smíšené formy využití. Starostka vítá aktivitu hlavního města Prahy zejména poté, co soukromý invetor nechává památu chátrat. Nicméně je s podivem, že město nejedná o získání 15 ha drážních pozemků v okolí budovy. Změnou územího plánu a jejich prodejem by Praha mohla kompenzovat několikamiliardové náklady na rekonstrukci nákladavého nádraží.
Pokud bude sloužit jen ke kulturně vzdělávacím účelům, bude to naprosto ztrátový projekt. Strostka rovněž důrazně upozorňuje, že budoucí využití objektu si vyžádá rovněž řešení dopravy v okolí.


V rozhovoru komentoval akvizici také architekt Adam Gebrian. Ačkoliv i on je rád, že se Praha o objekt zajímá a chce jej rekonstruovat a využít, i architekt Gebrian preferuje nákup okolních pozemků. Nicméně upozorňuje, že pozemky mají obrovský komerční potenciál a Praha asi nebude mít sílu na to je vykoupit.
Majitel okolních pozemků by měl mít zájem na dohodě. Komplex nákladového nádraží, který má 60 až 80 000 m2 není zrovna lukrativní soused, pokud by na sousedních pozemcích měly vzniknout nové bytové domy. V lokalitě je více než žádoucí dohoda soukromých investorů a města. Nicméně to je věc, kterou zejména ve městech moc neumíme, stejně jako nabízet nemovistosti pro časově omezené kratší období, uvedl Gebrian.


Náklady na rekonstrukci objektu by se měly vejít do dvou miliard korun

Jak je efetivně využít záleží hodně na plánovaném využití objektu.
"Nejvíce peněz vždycky spolkne ta neviditelná technická infrastruktura, to znamená elektrika, voda a topení. Vy tak na první pohled zvenku nezaznamenáte žádné velké změny, ale přitom tam utopíte neuvěřitelné peníze," řekl pro ČT24 Gebrian a pokračoval: "V Česku umíme buď jen takové punkové využívání, kdy s objektem neuděláme skoro nic, anebo maximálně náročnou a nákladnou rekonstrukci. Měli bychom se pohybovat někde mezi, ale zatím se nám to moc nedaří. "

Památkové ochraně předcházely snahy Nákladové nádraží Žižkov zbourat

Kolem historické stavby Nákladového nádraží bylo hodně živo i v roce 2011, kdy developer Sekyra prosazoval plán zbourat historickou stavbu. Na tiskové konferenci firma představila několik odborných posudků, které nesouhlasí s případnou památkovou ochranou stavby. Proti záměru zbourat budovu je o.s. Tady není developerovo.

Budova nádraží stojí v cestě takzvané Jarovské spojce

O dopravní situaci, o které nyní hovoří i starostka se hovoří již od začátku. Sekyra Group o projektu v r. 2011: "Součástí projektu komplexní revitalizace nákladového nádraží Praha – Žižkov je vybudování nadčasového městského centra o celkové rozloze cca. 331 000 m2. V jižní části tohoto území na rozloze cca. 163 000 m2 připravované naší společností vyroste podél nově koncipovaného velkoměstského bulváru nová moderní multifunkční čtvrť s kancelářskými, obchodními a rezidenčními objekty, které budou obklopené rozsáhlými parkovými prostranstvími navazujícími novými pěšími trasami na stávající velkolepé plochy zeleně a rekreačních aktivit v okolí."

Podle občanského sdružení ale není potřeba hlavní budovu bourat, je možné ji do nového projektu zapojit. Podle architekta Zdeňka Lukeše, který sdružení podporuje, může prodloužení Olšanské ulice budovu nádraží podjíždět pod zemí nebo objet kolem.

Nákladové nádraží Žižkov © luciezr - Fotolia.com
Nákladové nádraží Žižkov © luciezr - Fotolia.com
Nákladové nádraží Žižkov © luciezr - Fotolia.com
Nákladové nádraží Žižkov © luciezr - Fotolia.com
Nákladové nádraží Žižkov © luciezr - Fotolia.com
Nákladové nádraží Žižkov © luciezr - Fotolia.com

Nový majitelv severní části nádraží preferuje byty

Pozemky v severní části nákladového nádraží Žižkov, kde se počítalo se stavbou bytů, kanceláří i obchodů, v roce 2016 změnily majitele. Novým najitelem se stala developerská společnost Central Group. Ta chce na získaném prostoru budovat převážně byty. O prodeji informoval deník E15 s tím, že cena transakce přesáhla miliardu korun.

Areál nádraží i v prestižní přehlídce Young Architect Award

V prestižní přehlídce prací budoucí generace architektů, Young Architect Award v roce 2012 se také jedna z prací Bc. Miroslavy Padruňkové, z FSv ČVUT v Praze věnovala areálu Nákladového nádraží Žižkov.


Kulturní akce jako provizorní využití

Pro letošní léto našly nádherné prostory léta nevyužívaného žižkovského nákladového nádraží své dočasné využití. Od 19. května 2017 se staly kulturní, relaxační, ale i pracovní scénou. Národního filmový archiv zde pořádá mimo jiné filmová představení na kolejišti. „Národní filmový archiv si tu od Českých drah pronajímá tři haly. Vzhledem k tomu, že od roku 2013 je nádraží kulturní památkou, tak se ještě před tím, než se rozhodne, co s ním bude, snažíme prostor ožívat,“ vysvětlila mluvčí archivu Sára Hermanová.


 
 
Reklama