Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Na osudu Libeňského mostu se neshodnou špičkoví odborníci

Zatímco historikové umění apelují na pražské zastupitele, aby hlasovali proti bourání Libeňského mostu, ČKAIT doporučuje hlavnímu městu Libeňský most ze závažných důvodů zbourat a vystavět nový.

Libeňský most © Ing. arch Jakub Kopecký
Libeňský most © Ing. arch Jakub Kopecký

O osudu mostu se bude rozhodovat ve čtvrtek. Na programu ho mělo zastupitelstvo již v dubnu, kvůli bodu o bourání mostu se ale neschválil program jednání a hrozil rozpad koalice. O rekonstrukci či zbourání mostu se už roky vedou spory.

UDU AV: Most má nevyčíslitelnou kulturní hodnotu

Vedení Ústavu dějin umění Akademie věd napsalo nyní zastupitelům otevřený dopis, aby se proti bourání postavili, sdělila dnes ČTK Barbara Gajewská z ústavu.

Libeňskému mostu, který byl otevřen při příležitosti desátého výročí založení Československé republiky, hrozí při jubilejních oslavách stého výročí jeho zánik, uvádějí historikové v dopise. Libeňský most je podle nich jedinečným dokladem české moderní architektury první poloviny 20. století.

Ústav upozorňuje na údajné dlouhodobé zanedbání údržby a nezbytnost komplexní opravy. Apeluje na zastupitele, aby nebrali v potaz pouze ekonomické aspekty spjaté s opravou mostu, ale především nevyčíslitelnou kulturní hodnotu, "která tyto aspekty mnohonásobně převyšuje".

ČKAIT: Most je neopravitelný

Pražská organizace ČKAIT zaslala primátorce Adrianě Krnáčové dopis, kde poukazuje na konec životnosti mostu, technický stav, který ani po rekonstrukci nebude vyhovovat současným technickým požadavkům a územnímu plánu.

Podle techniků a inženýrů neodpovídá stav mostu a využití materiálů současné době a požadovaným normám. Nekvalitní je například beton nebo v klenbách chybí výztuže. Stejně tak prý nelze dosáhnout normou požadované zatížitelnosti. Konstrukce mostu je za koncem své životnosti. Podle ČKAIT je most z větší části neopravitelný a jeho rekonstrukce je z technického hlediska zbytečná. V dopise rovněž uvedli, že se z osudu mostu stal předmět politického boje.

ČKAIT tak v dopise doporučuje, aby se vedení města a zastupitelé přiklonili ke zbourání mostu a výstavbě nového podle již v roce 2009 vydaného stavebního povolení a pokračovali v hledání stavební firmy. "Jedině tak může město získat v roce 2021 moderní most s životností 100 let," píše komora.

Politické rozhodnutí

Libeňský most z roku 1928 je ve špatném stavu. Vedení města zdůvodnilo návrh zbourání mostu tím, že výstavba nového bude levnější a rychlejší než oprava. Část politiků a obyvatel prosazuje opravu, považují most navržený Pavlem Janákem a Františkem Menclem za architektonicky a památkově cenný. Osud mostu v minulosti řešilo i ministerstvo kultury, památkou ho ale neprohlásilo.

Proti bourání se dnes staví Trojkoalice, Praha 7 a občanská sdružení, nyní i někteří odborníci. Most s kubistickými prvky má podle kritiků bourání historickou hodnotu, podle starosty Prahy 7 Jana Čižinského také není součástí projektu na nový most náhradní doprava. Ani gremiální rada pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR) nedoporučuje magistrátu Libeňský most bourat. Naopak by mělo město podle rady urychleně připravit stavbu nového mostu mezi Holešovicemi a Karlínem.