Na osudu Libeňského mostu se neshodnou špičkoví odborníci
Zatímco historikové umění apelují na pražské zastupitele, aby hlasovali proti bourání Libeňského mostu, ČKAIT doporučuje hlavnímu městu Libeňský most ze závažných důvodů zbourat a vystavět nový.
O osudu mostu se bude rozhodovat ve čtvrtek. Na programu ho mělo zastupitelstvo již v dubnu, kvůli bodu o bourání mostu se ale neschválil program jednání a hrozil rozpad koalice. O rekonstrukci či zbourání mostu se už roky vedou spory.
UDU AV: Most má nevyčíslitelnou kulturní hodnotu
Vedení Ústavu dějin umění Akademie věd napsalo nyní zastupitelům otevřený dopis, aby se proti bourání postavili, sdělila dnes ČTK Barbara Gajewská z ústavu.
Libeňskému mostu, který byl otevřen při příležitosti desátého výročí založení Československé republiky, hrozí při jubilejních oslavách stého výročí jeho zánik, uvádějí historikové v dopise. Libeňský most je podle nich jedinečným dokladem české moderní architektury první poloviny 20. století.
Ústav upozorňuje na údajné dlouhodobé zanedbání údržby a nezbytnost komplexní opravy. Apeluje na zastupitele, aby nebrali v potaz pouze ekonomické aspekty spjaté s opravou mostu, ale především nevyčíslitelnou kulturní hodnotu, "která tyto aspekty mnohonásobně převyšuje".
ČKAIT: Most je neopravitelný
Pražská organizace ČKAIT zaslala primátorce Adrianě Krnáčové dopis, kde poukazuje na konec životnosti mostu, technický stav, který ani po rekonstrukci nebude vyhovovat současným technickým požadavkům a územnímu plánu.
Podle techniků a inženýrů neodpovídá stav mostu a využití materiálů současné době a požadovaným normám. Nekvalitní je například beton nebo v klenbách chybí výztuže. Stejně tak prý nelze dosáhnout normou požadované zatížitelnosti. Konstrukce mostu je za koncem své životnosti. Podle ČKAIT je most z větší části neopravitelný a jeho rekonstrukce je z technického hlediska zbytečná. V dopise rovněž uvedli, že se z osudu mostu stal předmět politického boje.
ČKAIT tak v dopise doporučuje, aby se vedení města a zastupitelé přiklonili ke zbourání mostu a výstavbě nového podle již v roce 2009 vydaného stavebního povolení a pokračovali v hledání stavební firmy. "Jedině tak může město získat v roce 2021 moderní most s životností 100 let," píše komora.
Politické rozhodnutí
Libeňský most z roku 1928 je ve špatném stavu. Vedení města zdůvodnilo návrh zbourání mostu tím, že výstavba nového bude levnější a rychlejší než oprava. Část politiků a obyvatel prosazuje opravu, považují most navržený Pavlem Janákem a Františkem Menclem za architektonicky a památkově cenný. Osud mostu v minulosti řešilo i ministerstvo kultury, památkou ho ale neprohlásilo.
Proti bourání se dnes staví Trojkoalice, Praha 7 a občanská sdružení, nyní i někteří odborníci. Most s kubistickými prvky má podle kritiků bourání historickou hodnotu, podle starosty Prahy 7 Jana Čižinského také není součástí projektu na nový most náhradní doprava. Ani gremiální rada pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR) nedoporučuje magistrátu Libeňský most bourat. Naopak by mělo město podle rady urychleně připravit stavbu nového mostu mezi Holešovicemi a Karlínem.