Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Směřujeme k celkové likvidaci školství v ČR? Stanoviska SUZ a workshop k tématu

Při celkovém zhodnocení všech navrhovaných legislativních úprav a dalších chystaných kroků konstatujeme, že téměř všechny směřují nejen proti kvalitě vzdělávání, nejen proti stabilizaci škol, ale přímo k celkové likvidaci školství v ČR.

Řemeslo SKILL, soutěž Vysoké Mýto, ilustrační foto, foto D. Kopačková, redakce
Řemeslo SKILL, soutěž Vysoké Mýto, ilustrační foto, foto D. Kopačková, redakce

Stručná stanoviska SUZ k ožehavým bodům současných záměrů MŠMT


Stručná stanoviska SUZ k ožehavým bodům současných záměrů MŠMT přijatých na zasedání rozšířeného předsednictva SUZ ČR dne 20. 11. 2024:

  1. Zavedení kombinované výuky s distančními prvky: Plně podporujeme stanovisko CZESHA:
    Národní rada Unie školských asociací CZESHA bere na vědomí informaci k návrhu MŠMT zavedení kombinované výuky s distančními prvky. Navrhuje rozšířit § 184a připravované novely školského zákona 561/2004 Sb., o možnost ředitele rozhodnout operativně a neplánovaně o přechodu z prezenční na distanční výuku i z mimořádných důvodu – provozních, organizačních, technických, povětrnostních, personálních a jiných, a to po projednání se zřizovatelem (obdobně jako § 24 odst. 2 školského zákona).
  2. Platy pedagogů:
    Bereme na vědomí navýšení tarifů pedagogických pracovníků, ač navýšení nenaplňuje programové prohlášení vlády. Ale již poněkolikáté upozorňujeme na nespravedlivý vzorec výpočtu nadtarifních složek, který zvýhodňuje školy s všeobecně vzdělávacími a atraktivními studijními obory. Zároveň požadujeme i navýšení ONIV pro financování učitelů kurzů povinných dle RVP.
  3. Platy nepedagogických pracovníků:
    Důrazně požadujeme, aby platové tabulky pro nepedagogické pracovníky byly vždy upracovány současně s navyšováním minimální mzdy tak, aby žádný zaměstnanec neměl základní tarif nižší než minimální mzdu ev. Zaručený plat. Současným stavem stát popírá sám sebe, kdy tarify v platových tabulkách státních zaměstnanců nedosahují minimální mzdy.
  4. Převod financování nepedagogické práce na zřizovatele:
    Převod financování nepedagogické práce na zřizovatele: Nesouhlasíme s tímto záměrem, pokud není jednoznačně kryt dostatečnými finančními prostředky se závazným určením, což dle současných informací není.
  5. Požadujeme i v dalších letech zrušit závazný limit nepedagogické práce
    a namísto toho zavést PHmax nepedagogické práce odpovídající reálné situaci škol. Jsme připraveni spolupracovat na novém systému financování nepedagogické práce.
  6. Lyceum 2.0:
    Nesouhlasíme se zřízením oboru Lyceum 2.0. V době, kdy se redukuje soustava oborů vzdělání, jde idea Lycea 2.0 proti této redukci. Navíc lyceální obory existují, mají schválené RVP a jasné obsahy vzdělávání.
  7. Úpravy PHmax pedagogické práce:
    Naprosto nesouhlasíme s dalším snižováním hodnot PHmax. Takový záměr snižuje stabilitu celého systému vzdělávání a ohrožuje jeho kvalitu.
  8. Volba nezletilých žáků do školských rad:
    Naprosto nesouhlasíme s volbou nezletilých žáků do školských rad. Žáci do 18 let nejsou právně způsobilí, k právním úkonům potřebují zákonné zástupce.
  9. Neomezená pravomoc ČŠI odvolávat ředitele škol:
    Naprosto nesouhlasíme, má-li zřizovatel jediný právo ředitele školy jmenovat, měl by také jako jediný mít právo ředitele školy odvolat. Navrhovaná úprava bohužel umožňuje vyřizování osobních kontroverzí jediného inspektora vůči řediteli školy, inspektora, který navíc nezná aktuální situaci školy lépe než zřizovatel. Inspektor ani ČŠI za nic nenese zodpovědnost.

Závěr

Při celkovém zhodnocení všech navrhovaných legislativních úprav a dalších chystaných kroků konstatujeme, že téměř všechny směřují nejen proti kvalitě vzdělávání, nejen proti stabilizaci škol,, ale přímo k celkové likvidaci školství v České republice, hlavně pak odborného školství.

Překvapuje nás, že se na žádné úrovni legislativního procesu nenachází člověk, který by viděl a pojmenoval realitu rozporu mezi požadavky trhu práce a negativními změnami ve školství nezkresleným pohledem bez závislosti na politických bodech. Současné vedení MŠMT – na rozdíl od všech předchozích – nebere zřetel na žádný názor školských asociací, pedagogické ani odborné veřejnosti, a pan ministr a jeho náměstek tak cíleně poškozují svůj vlastní resort.

V Praze dne 20. listopadu 2024

Karel Dvořák, předseda SUZ ČR, z.s.
Mgr. Ing. Jana Porvichová, Ph.D., MBA, místopředseda SUZ ČR, z.s

SDRUŽENÍ UČNOVSKÝCH ZAŘÍZENÍ ČR, z.s. Ohradní 126/57, 140 00 Praha 4 – Michle, e-mail: karel.dvorak@ohradni.cz

Přečtěte si také Zedníkem za rok? Novela odborného školství sníží kvalitu absolventů. Přijďte na workshop Přečíst článek