Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Revize akustické normy ČSN 73 0527

Norma „ČSN 73 0527 Akustika – Projektování v oboru prostorové akustiky – Prostory pro kulturní účely – Prostory ve školách – Prostory pro veřejné účely“ byla revidována po 18 letech. V rámci této revize došlo k aktualizaci předpisů pro stanovení optimální doby dozvuku, a to zejména ve vztahu k běžně používaným technologiím a trendům využití řešených prostor. Byla zpracována nová metodika stanovení standardu akustických úprav pro prostory s nižším nárokem na akustiku a v neposlední řadě byl definován předpis pro dopočty obsazenosti při měření doby dozvuku v prostorách v neobsazeném stavu.

1. Úvod

Doposud platná norma ČSN 73 0527 byla vydána v r. 2005 a v praxi sloužila dlouhých 18 let bez jakékoliv aktualizace. Obor prostorové akustiky prošel za tu dobu značným vývojem a provozní požadavky pro řadu definovaných prostor se změnily. Např. víceúčelové sály jsou téměř vždy ozvučeny, jednokanálová kina již téměř neexistují, multimediální učebny vyžadují kratší dobu dozvuku než běžné učebny atd. Dále tato norma po celou dobu své platnosti obsahovala několik nesrovnalostí, které bylo žádoucí v rámci její revize odstranit. Snahou celé pracovní skupiny, která na revizi normy pracovala, bylo vytvořit nástroj zejména, nikoliv však výhradně, pro projektanty, který má být co nevíce praktický a široce využitelný.

2. Závaznost normy ČSN 73 0527

Hned v úvodu by mělo být uvedeno, jak je to se závazností, popřípadě s doporučujícím charakterem této normy. Norma ČSN 73 0527 je citována ve vyhlášce č. 343/2009 Sb. a to přesně takto:

„V zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání musí být dodrženy normové hodnoty podle příslušné české technické normy upravující optimální doby dozvuku.“

Z výše uvedeného vyplývá, že předpisy v normě uvedené, které jsou definovány pro prostory určené pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, jsou závazné. Platí to tedy pro školy, školky, ZUŠ, ale i tělocvičny, sportovní haly, nebo plavecké bazény, obecně všude, kde probíhá výuka a vzdělávání.

Vše ostatní je bráno jako doporučující, s tím, že závaznost uvedených hodnot a parametrů je možné zajistit smluvním požadavkem investora, a to jak v soukromém sektoru, tak v rámci veřejných zakázek.

3. Obecné metodické postupy a doporučení v rámci projekce a realizace

V úvodních kapitolách revidované normy je prostor věnován obecným informacím, souvisejícím nejen s projekcí prostorové akustiky, ale i realizací prvků prostorové akustiky. Popsán je princip funkce akustických měření, a to jak laboratorních (měření v dozvukové místnosti, měření v impedanční trubici apod.), tak měření doby dozvuku (vstupní měření, kontrolní etapové měření a závěrečné měření), které je jakožto cílový parametr všech akusticky náročných prostor základním kamenem kontrolního mechanismu správného výsledku provedení akustických úprav.

Dále je definován požadavek na obsah projektové dokumentace prostorové akustiky, jejíž součástí má být výpočetní tabulka nebo výčet hodnot uvažovaného činitele zvukové pohltivosti z výpočetního modelu. Toto v praxi zdaleka vždy neplatí, přestože se jedná o základní informaci vstupující do výpočtu doby dozvuku. Bez toho není možné zjistit, s jakými hodnotami projektant ve výpočtu pracoval, a ztrácí se tak odpovědnost, která s každou projekční činností souvisí.

V normě je rovněž uveden požadavek na objemový index (objem prostoru vztažený k jeho provozní kapacitě), který není nikterak novým parametrem. Jeho předpis byl však zjednodušen do níže uvedené tabulky Tab. 1. Hranice mezi prostory různého využití není striktní, nicméně odchýlení se mimo doporučené intervaly může vést k tomu, že předepsané hodnoty doby dozvuku následně nebude možné z čistě fyzikálních důvodů splnit.

Tab. 1: Doporučený objemový index k pro prostory různého využití
Hlavní využití prostoru proObjemový index k
[m3/místo]
Řečová vystoupení4 až 6
Hudební a řečová vystoupení6 až 8
Hudební vystoupení7 až 12

Další věc, se kterou projektanti prostorové akustiky v praxi často zápasí, je problematické, či přímo nevhodné tvarování řešeného prostoru. Z tohoto důvodu byla norma rozšířena o obecný text, upozorňující na tvary a proporce, kterých je lépe se vyvarovat (tvary prostorů s ohniskem (kruhy, elipsy apod.), které jsou zdrojem fokusovaných odrazů zvuku) nebo je třeba jim věnovat zvýšenou pozornost (rozměrné rovnoběžné odrazivé plochy, odrazem od nichž vzniká třepotavá ozvěna).

4. Hladiny hluku pozadí

Osobu znalou akustiky okamžitě napadne otázka, proč norma řešící výhradně prostorovou akustiku definuje hladiny hluku pozadí, které do této části akustiky zdánlivě nepatří. Jedná se však, a to je v normě zdůrazněno, o „doporučené hodnoty nejvyšší přípustné hladiny hluku pozadí z provozního hlediska“ – viz Tab. 2. Tedy o hodnoty, které je potřeba dodržet pro dosažení odpovídající kvality vnitřního akustického prostoředí, což již s prostorovou akustikou zcela přímo souvisí. Nejedná se tedy o hygienické limity, které jsou stanoveny příslušným nařízením vlády. Hladiny hluku provozní a hygienické nejsou v žádném rozporu, ale naopak se doplňují. Pro koncertní sály jsou uvedeny tzv. NC křivky stanovující frekvenčně závislý limit hladiny akustického tlaku definovaný v jednotlivých oktávových pásmech. Pro ostatní prostory je pak limit definován pomocí ekvivalentní hladiny akustického tlaku, což je časově průměrovaná, vážená hodnota.

Tab. 2: Doporučené nejvyšší přípustné hladiny hluku pozadí
ProstorHladina hluku pozadí
Koncertní sályNC15 až NC20
Divadelní a operní sályLAeq ≤ 25 dB
Kina a další prostory s vícekanálovým zvukovým systémem, hudební zkušebnyLAeq ≤ 30 dB
Učebny, knihovny, výstavní prostory muzeí, soudní síně, hotelové pokoje, přednáškové a konferenční místnostiLAeq ≤ 35 dB
Čítárny a studovnyLAeq ≤ 40 dB
Restaurace, přepážkové haly a dvorany veřejných budov (úřadů, pošt, spořitelen, bank atd.) LAeq ≤ 55 dB
Tělocvičny, sportovní a plavecké halyLAeq ≤ 60 dB

5. Pravidla pro dopočty obsazenosti při měření doby dozvuku prostor v neobsazeném stavu

Zcela nový je předpis pro provádění dopočtů obsazenosti při měření doby dozvuku in-situ v neobsazeném stavu. Cílové parametry většiny akusticky náročných prostor jsou předepsány pro jejich obsazený stav, protože to je hlavním účelem jejich využití. Měření v obsazeném stavu však téměř nikdy není možné. Nutné dopočty až dosud každý akustik dělal podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, navzdory tomu se výsledky často nezanedbatelně lišily. Norma nyní obsahuje tabulku hodnot činitele zvukové pohltivosti osob (viz Tab. 3), která pokrývá převážnou většinu dopočtových stavů, které v praxi nastávají, a dále výpočetní předpis, jak s těmito hodnotami pracovat. Tím dochází ke sjednocení přístupu, a to jak v části návrhu, tak vyhodnocení závěrečného měření.

Tab. 3: Předepsané hodnoty dopočtového činitele zvukové pohltivosti αd pro dopočet obsazenosti při provedení závěrečného měření v neobsazeném stavu
PopisOktávová pásma – střední hodnota frekv. v Hz
1252505001 0002 0004 000
1αd pro osoby sedící na nečalouněných nebo lehce čalouněných židlích při měření provedeném bez těchto židlí, tedy v prázdném prostoru bez mobiliáře0,250,40,450,50,60,6
2αd pro osoby sedící na nečalouněných židlích0,150,300,400,450,550,55
3αd pro osoby sedící na mírně čalouněných židlích (textilní čalounění horní strany sedáku a čelní strany opěradla do tloušťky 30 mm)0,100,150,200,250,250,25
4αd pro osoby sedící na sedadlech s vysokým čalouněním (celočalouněná sedadla s textilním čalouněním tloušťky 30 mm a více) 0,050,050,050,100,100,15
5αd pro žáky sedící u stolů – měření provedeno v učebně vybavené nábytkem 0,150,200,300,450,500,55
6αd pro žáky sedící u stolů – měření provedeno v prázdné učebně zcela bez nábytku0,200,250,350,450,500,55

6. Akusticky náročné prostory – stanovení optimální doby dozvuku

Obr. 1: Graf pro stanovení hodnoty optimální doby dozvuku v závislosti na objemu – školské prostory a prostory pro vzdělávání
Obr. 1: Graf pro stanovení hodnoty optimální doby dozvuku v závislosti na objemu – školské prostory a prostory pro vzdělávání

V metodice stanovení optimální doby dozvuku akusticky náročných prostor k principiálním změnám nedošlo. Stále je stanovována dle objemu a daného využití. Nově jsou však předpisy rozděleny do tří kategorií:

  • kulturní prostory
  • školské prostory a prostory pro vzdělávání
  • kancelářské a veřejné prostory

Protože je nyní rozdělení prostor dle využití detailnější a celkové množství definovaných prostorů vyšší, je pro každou kategorii zpracován samostatný graf. Jako příklad je uveden graf s legendou pro školské prostory a prostory pro vzdělávání (viz Obr. 1).

Tab. 4: Legenda k Obr. 1, grafu pro stanovení hodnoty optimální doby dozvuku v závislosti na objemu – školské prostory a prostory pro vzdělávání
ProstorKřivka průběhu pro stanovení
T0 [s]
Kmenové učebny, odborné učebny, učebny pracovní výuky, seminární místnosti, posluchárny, denní místnosti mateřských školA
Hudební učebnyA
Jazykové učebny
Speciální učebny se zvýšeným nárokem na srozumitelnost
B
Multimediální učebny
Hudební učebny s reprodukovanou hudbou
B
Učebny pro elektronické a elektrofonické hudební nástrojeB
Učebny hry na individuální akustické nástroje a učebny zpěvu – horní mezC1
Učebny hry na individuální akustické nástroje a učebny zpěvu – dolní mezC2
Učebny hry na bicí nástrojeD
Tělocvičny a sportovní haly, plavecké haly
Učebny gymnastiky a tance, posilovny, prostory pro fitness
E
Obr. 2: Přípustné toleranční pásmo poměru dob dozvuku 𝑇/𝑇₀ obsazeného prostoru určeného k přednesu hudby a řeči v závislosti na středním kmitočtu oktávového pásma
Obr. 2: Přípustné toleranční pásmo poměru dob dozvuku T/T0 obsazeného prostoru určeného k přednesu hudby a řeči v závislosti na středním kmitočtu oktávového pásma

Přípustná toleranční pásma frekvenčního průběhu doby dozvuku zůstala stejná. Stále tedy v normě naleznete toleranční pásmo pro přednes „hudby a řeči (viz Obr. 2)“, „řeči“, „hudby“ a toleranční pásmo „zúžené“ (což je pouze obecnější název pro toleranční pásmo sportovních hal dle terminologie normy předchozí).

 

7. Prostory s požadavkem na snížení hlučnosti

Klasifikace prostor s požadavkem na snížení hlučnosti je nyní zpracována obecněji. Předchozí norma pouze u několika prostor definovala požadavek na použití širokopásmového akustického podhledu. Úpravu pomocí solitérních akustických prvků či aplikaci stěnových absorbérů již nezohledňovala, čímž v praxi vznikala řada problémů. Nyní jsou dotčené prostory rozděleny do tří kategorií s definovanou minimální hodnotou poměru ekvivalentní pohltivé plochy A [m2] k jejich objemu V [m3] (viz Tab. 5). Je tedy předepsáno, jaké množství akusticky absorpčních materiálů či prvků by mělo být v prostoru určitého objemu umístěno, aby došlo k odpovídajícímu snížení hlučnosti. Jakou formou to bude provedeno, již je na spolupráci architekta s akustikem. Dále došlo k doplnění typů prostor, které dosud žádný předpis definován neměly, přestože to praxe často vyžadovala.

Tab. 5: Požadavky na prostory s provozní potřebou snížení hlučnosti a zajištění akustického pobytového komfortu
KategorieKategorie 1Kategorie 2Kategorie 3
Typy prostoruhlavní chodby
vstupní haly
schodiště
čekárny
knihovny
výstavní prostory
pasáže nákupních center
recepce
laboratoře
ateliéry
velkoplošné kanceláře
kancelářské prostory individuální
čítárny a studovny
sborovny
výtvarné ateliéry
foodcourty
restaurace a kavárny
nemocniční ordinace
nemocniční sály
nemocniční pokoje
přepážkové haly úřadů, bank a dalších veřejných budov do objemu 300 m3
školní jídelny a menzy
hlučné dílny a strojovny
kuchyňky a kopírky
call centra
denní místnosti jeslí
družiny
Výška prostoru
h ≤ 2,5 m
A / V ≥ 0,15A / V ≥ 0,23A / V ≥ 0,3
Výška prostoru
h > 2,5 m
A / V ≥  1 4,8 + 4,69 log h A / V ≥  1 2,49 + 4,69 log h A / V ≥  1 1,47 + 4,69 log h

8. Závěr

Výše bylo naznačeno vše zásadní, s čím revidovaná norma ČSN 73 0527 přichází. Cílem nebylo zpracovat komplexní a univerzální „kuchařku“ pro všechny eventuality, to ani není i při veškeré snaze možné. Snahou však bylo připravit dokument, který bude dobře sloužit v praxi, a zejména povede ke zkvalitnění prostředí, ve kterém pracujeme, studujeme, sportujeme, prostě žijeme. Pokud budete mít k normě ČSN 73 0527 jakékoliv dotazy či nejasnosti, neváhejte se na mě obrátit.

9. Literatura

  1. ČSN 73 0525 (73 0525) Akustika – Projektování v oboru prostorové akustiky – Všeobecné zásady – v aktuálním znění
  2. ČSN 73 0526 (73 0526) Akustika – Projektování v oboru prostorové akustiky – Studia a místnosti pro snímání, zpracování a kontrolu zvuku – v aktuálním znění
  3. ČSN 73 0532 Akustika – Ochrana proti hluku v budovách a posuzování akustických vlastností stavebních konstrukcí a výrobků – Požadavky – v aktuálním znění
  4. ČSN EN 12354-6 (73 0512) Stavební akustika – Výpočet akustických vlastností budov z vlastností stavebních prvků – Část 6: Zvuková pohltivost v uzavřených prostorech – v aktuálním znění
  5. ČSN EN ISO 354 (73 0535) Akustika – Měření zvukové pohltivosti v dozvukové místnosti – v aktuálním znění
  6. DIN 18041:2016-03 Hörsamkeit in Räumen – Anforderungen, Empfehlungen und Hinweise für die Planung (Slyšitelnost v místnostech – Požadavky, doporučení a rady pro plánování) – v aktuálním znění

Poděkování

Závěrem bych chtěl poděkovat všem, kteří se na revizi normy ČSN 73 0527 podíleli. Především však členům pracovní skupiny, Ing. Petru Novákovi, Ing. Michaelu Plachému a Ing. Haně Vojířové. Dále pak Ing. Miroslavu Mellerovi, CSc. za pomoc s administrativním procesem celé normotvorby.

English Synopsis
Revision of Standard ČSN 73 0527

The standard “ČSN 73 0527 Acoustics – Acoustical design of rooms – Rooms for cultural uses – Rooms in schools – Rooms for public purposes” was revised after 18 years. In the framework of this revision, the regulations for determining the optimum reverberation time were updated, especially in relation to commonly used technologies and trends in the use of the spaces in question. A new methodology for determining the standard of acoustic treatment for spaces with lower acoustic requirements was developed and, last but not least, a code for occupancy calculations for measuring reverberation time in unoccupied spaces was defined.

 
 
Reklama