Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Základní informace o oboru Facility management

Finanční přínosy zavedení facility managementu činí dlouhodobě cca 30 %, úspora ploch cca 40 %, v krátkodobých odhadech se lze pohybovat v rozmezí 5–15 %. Jedná se např. o úspory ve správě nemovitostí, snížení spotřeby energií, prodloužení životnosti a snížení poruchovosti nemovitostí a majetku.

Facility management má po celém světě mnoho různých definicí. Lze říci, že každý stát či region si modifikuje definici podle svých představ, ale všechny více či méně modifikují původní definici asociace IFMA:

Metoda, jak v organizacích sladit pracovní prostředí, pracovníky a pracovní činnosti. Zahrnuje v sobě principy obchodní administrativy, architektury, humanitních a technických věd. Cílem je posílit ty procesy v organizaci, pomocí nichž pracoviště a pracovníci podají nejlepší výkony a v konečném důsledku pozitivně přispějí k ekonomickému růstu a celkovému úspěchu organizace.

Základní informace o oboru Facility management.

Předmět oboru: Systém integrovaného řízení většiny podpůrných služeb ve společnostech.
EU standardizace: ČSN EN 15221 „Facility management“ (díl 1 a 2 platný od 2007, díly 3 – 6 od 2011)
Koho se obor dotýká: Všech pracovníků ve společnostech, významně se však dotýká nejvýše postavených pracovníků v organizacích.
Ekonomické vyjádření vlivu oboru: Facility management spravuje cca 5,13% HDP (126 mld. Kč) , z čehož je v současnosti patrno odhadem 36%, ostatní jsou zatím skryty.
Kterých ostatních oborů se nejvíce dotýká: Průmyslu, energetiky, veřejné správy, administrativních oborů, zdravotnictví, silových rezortů, logistiky, zemědělství a dalších.
V čem jsou potenciální přínosy oboru: 1. Úspory ve správě nemovitostí a majetku
2. Prodloužení životnosti a snížení poruchovosti nemovitostí a majetku
3. Snížení spotřeby energií
4. V efektivnějším využívání prostor (kanceláří, výrobních prostor, skladů atd.)
5. Zvýšení produktivity práce (jeden z největších nedostatků ČR)
6. Zkvalitnění životního prostředí a tzv. udržitelného rozvoje (sustainability)
7. Zvýšení bezpečnosti ve všech jejích formách
Odhadované přínosy: V dlouhodobém horizontu (desítek let) činí finanční přínosy cca 30%, prostorové přínosy (úspora ploch) cca 40% , v krátkodobých odhadech se lze pohybovat v rozmezí 5 – 15%.
Významná rizika omezující zavedení Facility managementu
  • Konzervativní přístup vedení společností a obava z „novinek“.
  • Obava ze zavedení „pořádku“ do oblasti podpůrných činností (zde je nejvyšší míra „drobné korupce“ a ztrát).
  • Snaha vedoucích pracovníků „nepřijít o vliv nad částí svých kompetencí“.
  • Ve veřejné správě problematika volebních období, skupinového rozhodování a obava z nepopulárních opatření.
  • Vnímání podpůrných služeb jako nevýznamné složky řízení.
  • Dlouhé období implementace s pozdním průkazem zefektivnění (v dnešní době se vyžadují okamžité úspory nejlépe formou snížení počtu pracovníků).
  • Snaha „šetřit“ v oblastech kde je okamžitý dopad neznatelný (většinou podpora), a proto méně „bolí“ a lze ho vyžadovat direktivně (tento se projevuje až po několika letech většinou v podobě extrémního zvýšení investičních nároků na opravy a zvýšení četnosti poruch).
  • Podceňování ze strany firemních controllingů.
  • Podceňování bezpečnosti ve většině běžných i vzácných forem (např. terorizmus).
Hlavní představitelé oboru: Ve světě: IFMA (International Facility Management Association) www.ifma.org
Global FM (sdružuje všechny FM asociace na světě) www.globalfm.org
V Evropě: EuroFM (partner Evropské komise a Evropského parlamentu pro oblast FM) www.eurofm.org
V ČR: IFMA CZ (Česká pobočka IFMA) www.ifma.cz
Historie oboru: 1930 Baťa zaváděl FM, aniž to tak nazýval (předběhl významně dobu)
1975 v USA vznikají základy FM formou standardizace procesů vybraných služeb
2000 v ČR je založena pobočka IFMA CZ (začátek FM oboru v ČR)
Oblasti nejvýznamnějších služeb patřících do Facility managementu :
  • Správu prostor, využití prostor, náklady na provoz prostor atd.
  • Kvalitu a ergonomii pracoviště, stěhování, vybavení (nábytkem i zařízením)
  • Správu pozemků, budov, majetků a technologií (TZB), správu zeleně atd.
  • Správu energií a médií
  • Správu nakládání s odpady a životní prostředí
  • Úklid a čistotu
  • Pohostinnost (přímé služby lidem – stravování, recepce, pořádání akcí, překladatelské služby, sekretářské služby atd.)
  • Informační a komunikační služby pro pracovníky
  • Interní logistiku (poštovní a zasilatelské služby, archivní služby, tisky a kopírování, dopravní služby, autoprovozy, parking atd.)
  • Obchodně podpůrné služby (účetnictví, právní služby, marketing atd. – pouze v provozně podpůrné úrovni)
Významné projekty, kde již FM bylo implementováno:
  • Nová odbavovací budova Hlavního nádraží Praha (Grandi Stazioni)
  • Banky zejména ČSOB, ale i KB, ČS a.s., Česká pojišťovna, HVB
  • IT společnosti HP, IBM, Microsoft, O2, T-Mobile, Vodafone
  • Výrobní společnosti Kofola, Letiště Praha, Philip Morris, Unipetrol
Projekty, kde by FM přineslo nejvyšší přínosy:
  • Veřejná správa (zejména Úřad vlády ČR, Ministerstva, Městské části, Místní úřady) – příklad Správa služeb USA (U.S. General Services Administration www.gsa.gov Mr. Kevin Kampschroer – director) nebo správa majetku EU – kontakt prostřednictví Mr. Freda Kloeta Vice Prezidenta EuroFM
  • Ambasády ČR – příklad U.S. Departement of State, Office of Facility Management www.state.gov Mr. Alexander J. Williman, P.E.)
  • Správa majetku měst a obcí – příklad správa majetku města Bamberg, Německo
  • Průmyslové podniky, administrativní objekty, logistické a prodejní areály, dopravní uzly, sportovní areály, společenské objekty
  • V oblasti bytové a občanské vybavenosti je účinek zavedení FM relativně nízký (zejména v důsledku rozporu mezi společným a individuálním vnímáním vlastnictví bytů)
Zajímavé zahraniční příklady:
  • Jednotná forma FM řízení v US Air Force (Mr. Thomas Mitchel) a Ministerstvu obrany Velké Británie včetně vypracovaného systému jednotného nákupu (Mr. John Hanlon)
  • Komplexní elektronické řízení správy veškerého majetku a služeb státu Singapure (systém Corenet) – Mr. Alex Lau
  • Většina automobilek ve vyspělých zemích včetně Škoda Auto
  • Většina letišť
  • …….
Významní zástupci FM poskytovatelů v ČR
  • ISS Facility Services (vedení společnosti v Dánsku) – 2.200 zaměstnanců
  • AB Facility (vlastník Penta) – 800 zaměstnanců
  • OKIN Facility (český vlastník, expanduje na východ) – 800 zaměstnanců
  • Strabag Property and Facility Services (Rakousko-německá společnost) – 160 zaměstnanců
  • Sodexo (US společnost) – 130 zaměstnanců
  • Aramark (US společnost)
  • Skanska Facilities (Skandinávská společnost) – 110 zaměstnanců
  • Yit Facility (Finská společnost)
  • HSG Zander (Německo)
  • JCI (US společnost) – 100 zaměstnanců
Výuka oboru:
  • Facility management se zatím jako předmět vyučuje na ČVUT FSv, VŠB FSt Ostrava, VŠE, MVŠ Olomouc
  • FM Institute vzdělal 150 certifikovaných Facility manažerů (akreditace MŠMT)
  • DTO Ostrava vzdělalo 60 certifikovaných Správců majetku (akreditace MŠMT)
Naše mezinárodní aktivity v oboru
  • Aktivně působíme v CEN/TC 348 – příprava jednotného standardu EN 15221 „Facility management“
  • Aktivně působíme v ISO PC 251 – příprava jednotného ISO standardu „Asset management“
  • Jsme aktivní v IFMA (mezinárodní asociaci Facility managementu) a EuroFM (Evropské asociaci Facility managementu)
  • V roce 2003 jsme hostili největší Evropský kongres IFMA (640 účastníků)
 
 
Reklama