Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Startuje EET pro řemeslníky. Čtěte, jak se připravit

Jak získat přihlašovací údaje do EET, k čemu je potřeba certifikát a kdy vydat EET účtenku – tahle témata se stávají aktuálními i pro řemeslníky. Od 1. 5. 2020 totiž EET platí také pro ně. Přečtěte si, jak se na EET připravit v klidu a s předstihem.

EET neboli elektronická evidence tržeb je forma boje proti krácení daní. Podnikatelé a živnostníci zadávají své příjmy do pokladních zařízení, ze kterých on-line odesílají data do EET.

Od května 2020 bude EET povinné pro všechny profese – startuje totiž 3. a 4. fáze, kam spadají kromě řemeslníků třeba i výrobci, svobodná povolání či poskytovatelé služeb.

Koho z řemeslníků se týká EET

Evidovat musí každý, kdo přijímá platby v hotovosti nebo stravenkami. Naopak platby převodem na účet nebo platební kartou (přes internet ani osobně u terminálu) do evidence nespadají.

Pokud vám tedy klienti platí hotově, musíte být připravení vydat jim účtenku. Platí to i v případě, že máte třeba jen jednu dvě hotovostní platby měsíčně a zbytek na účet.

3 možnosti, jak postupovat při EET

Jak vyřešíte EET záleží na tom, kolik máte denně tržeb.

  1. Pokud máte větší počet tržeb, využijete registrační nebo dotykovou pokladnu. Díky ní odbavíte zákazníky co nejrychleji – markování i tisk účtenky je velmi rychlý. Nejsnazší je manipulace s pokladnou se zabudovanou tiskárnou, která dlouho vydrží a je ideální i pro řemeslníky do terénu – například Profi PAD Plus.
  2. Při pár tržbách denně je pro vás nejlepší mobil nebo tablet s Profi Účtenkou, EET aplikací zadarmo, a k tomu přenosná tiskárna. Obě zařízení propojíte přes Bluetooth. Pak už potřebujete jen internet do mobilu, abyste mohli odesílat údaje na finanční správu.

TIP: Každý podnikatel má nárok na slevu na dani ve výši až 5 000 Kč jako příspěvek na nákup pokladního zařízení. Nezapomeňte si o slevu požádat v daňovém přiznání za rok 2020.

  1. Pro příležitostné tržby si vystačíte s off-line neboli papírovým EET. Při něm sice nepotřebujete pokladní zařízení, ale musíte počítat s výrazně náročnější administrativou a delším časem pro odbavení zákazníka, protože účtenky vypisujete ručně. Zároveň je potřeba splnit několik podmínek: off-line EET je například jen pro neplátce DPH a pro ty, kteří mají maximálně dva zaměstnance.

Začněte s EET krok za krokem

Na EET musíte být perfektně připravení nejpozději od 1. května 2020, kdy máte povinnost evidovat tržby. Abyste to zvládli, zařiďte v předstihu několik nezbytných věcí.

  1. Požádejte o autentizační údaje
    Přihlašovací jméno a heslo – to jsou autentizační údaje, které potřebujete, abyste se přihlásili do EET systému finanční správy. Získáte je jedním ze dvou možných způsobů: buď o údaje požádejte on-line na Daňovém portálu, nebo si pro ně zajděte na váš finanční úřad. Zatímco na úřadě dostanete obálku s údaji hned na ruku, po on-line žádosti to bude pár dní trvat a pak vám přijdou do datové schránky.
  2. Přihlaste se do systému
    Teď už máte autentizační údaje, takže se můžete přihlásit do EET na Daňovém portálu. Tam budete pokračovat dalšími kroky.
  3. Ohlaste provozovny
    V EET systému zadejte údaje o vašich provozovnách. Pokud žádnou kamennou provozovnu jako řemeslník nemáte, zvolte variantu mobilní provozovna, kterou vám systém nabídne.
  4. Požádejte o certifikát
    K EET potřebujete také certifikát, který funguje jako váš podpis. Díky certifikátu si vás totiž na finanční správě správně přiřadí k vašim tržbám. O certifikát požádáte také na svém profilu na Daňovém portálu.
  5. Nahrajte certifikát do pokladních zařízení
    Vygenerovaný certifikát pak nahrajete do vašeho pokladního zařízení.

3 specifické situace, které vás mohou potkat

Při evidování vás může překvapit několik nenadálých situací. Shrnuli jsme pro vás ty nejběžnější.

  • Už máme pokladnu, musíme kvůli EET kupovat novou? Důležitým předpokladem je, aby šlo vaši pokladnu připojit na internet. Zeptejte se svého prodejce, jestli je stávající pokladna vhodná na EET. Stejně tak vám může s EET pomoct jakýkoliv systém, ve kterém pracujete – pokud už například používáte účetní systém Money, fakturační systém iDoklad nebo bezplatnou aplikaci Profi Účtenka, jste za vodou.
  • Všichni mi tvrdí, že musím mít vyvěšené informační oznámení, že eviduji tržby. Tohle se vás týká jen za předpokladu, že máte provozovnu. Pokud chodíte jenom za klienty domů, informační oznámení nepotřebujete.
  • Chci vydat účtenku, ale nefunguje internet. Výpadek internetu nevadí. I tak může vydat účtenku. Jen na ní nebude kód FIK od finanční správy, ale podpisový kód. Důležité je, abyste nezapomněli tržby dodatečně do EET odeslat do 48 hodin.

Jak na levné a jednoduché EET

Pokud vydáváte nižší počet účtenek, je pro vás ideální nejlevnější variantou EET aplikace zadarmo v mobilu a k tomu malá tiskárna. Vyzkoušejte bezplatnou aplikaci Profi Účtenka, která funguje jako klasická pokladna a splňuje všechny požadavky EET. K ní pořídíte přenosnou tiskárnu a jste na elektronickou evidenci vybavení.

Kdo vám s EET pomůže

Na EET nejste sami. Zadarmo vám s čímkoliv poradí experti v on-line EET poradně, kteří připravují články a zodpovídají dotazy už od roku 2016.

 
 
Reklama