Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Proč je BIM model klášterní architektury označován za „živý archiv“

3D dokumentace vybraných části klášterní architektury. Premonstrátský klášter v Želivě, jedna z nejvýznamnějších sakrálních památek v Česku, se zapojil do unikátního projektu digitalizace.


Z projektu Želiv digitální

Díky podpoře z Národního plánu obnovy vznikl výjimečný projekt, který propojuje historii s nejmodernějšími technologiemi, jehož cílem je nejen uchovat, ale i zpřístupnit vzácné artefakty a sbírky pro širokou veřejnost v podobě detailních 3D modelů a digitálních archivů, čímž se současné i budoucí generaci otevírá možnost nahlédnout do unikátních pokladů dosud skrytých v depozitářích nebo chrámových vitrínách.

  • V Premonstrátském klášteře v Želivě odborníci převedli do digitální podoby desítky liturgických předmětů a klášterní architekturu. Vznikly tu modely umožňující uchovat i ty nejjemnější detaily od zlata a drahých kamenů až po drobnosti, které běžně lidskému oku unikají.
    3D model získal i celý areál kláštera, včetně konventního kostela. Pomocí systému BIM (Building Information Modeling) vznikla databáze, která umožní snadnější správu, údržbu i případné opravy. „Model se stává živým archivem,“ dodává Petra Žáková, asistentka opata.
    Želiv digitální
  • Sbírky Strahovského kláštera v Praze patří k nejcennějším v celé zemi. Digitalizace tu zachránila 2 500 historických fotografií a tisíce grafických děl ze 17. a 18. století, uchovávajících podobu památek, zvyky i každodenní život generací před námi.

Jak vznikají detailní 3D modely liturgických předmětů, proč je BIM model klášterní architektury označován za „živý archiv“ a jaké poklady se ukrývají v bohatých strahovských sbírkách?
Podívejte se v reportáži pořadu Moderní Česko na CNN Prima News.

Projekty digitalizace financované z Národního plánu obnovy podpořily více než 160 projektů po celé České republice. Celková výše podpory dosahuje zhruba 430 milionů korun. Do programu se zapojily státní i církevní organizace, muzea, nadace a kraje.
 
 
Reklama