EPD – klíčová zkratka, která má zaděláno na věhlas
EPD jsou to jen tři písmena, ale skrývá se pod nimi úkol, bez jehož splnění se stavebnictví do budoucna neobejde.

EPD neboli Environmental product declaration (Environmentální prohlášení o produktu) poskytuje informace o vlivu produktu na životní prostředí v průběhu celého jeho životního cyklu. Skupina Saint-Gobain bere tuto certifikaci vážně.
Proč se tato certifikace stane v našem oboru zákonitě standardem? Skupina Saint-Gobain směřuje k zásadní transformaci směrem k udržitelnějšímu fungování ekonomiky i celé společnosti. Stavebnictví je zodpovědné za více než třetinu emisí oxidu uhličitého a spotřebovává zhruba polovinu lidstvem využívaných přírodních zdrojů.
Proto je jeho role v udržitelné transformaci klíčová. Kdo chce tvořit udržitelnější stavby, musí začít u udržitelnějších materiálů. EPD není potvrzením toho, že je výrobek ekologický, ale ukazuje, jak si celkově v stojí v dopadech na životní prostředí.
„V Saint-Gobain bereme tuto certifikaci vážně a nejsme daleko od toho, abychom ji v roce 2030 měli pro 100 procent výrobků, které nabízíme. V Česku už se dnes produkty s EPD podílejí více než 80 procenty na našem obratu z prodeje stavebních materiálů. Například v divizi Weber soustřeďující se na stavební hmoty je to přes 96 procent, v divizi Isover produkující isolační materiály přes 80 procent a v divizi Rigips zaměřené na sádrokartony 75 procent. Zbývající část našeho domácího úkolu tvoří do velké míry dodavatelé, jejichž produkty využíváme či prodáváme a bez jejichž součinnosti se neobejdeme“, uvádí Tomáš Rosák, CEO východní Evropy, Skupiny Saint-Gobain.
Ministerstvo životního prostředí mělo a má ambici vytvářet on-line seznam certifikovaných produktů, což Skupina Saint-Gobain jako lídr trhu stavebních materiálů podporuje. Výsledek ale vždy bude záviset na vůli dalších společností otevřeně deklarovat environmentální dopady jejich výrobků.
„Sám za sebe hovoří fakt, že v roce 2021 bylo 70 procent položek ve zmíněné databázi ministerstva značky Saint-Gobain. Z našeho pohledu zde přitom není možnost volby“, řekl Jakub Benda, Communication Manager, Saint-Gobain východní Evropa.
Firmy se zavazují k udržitelnosti a v rámci toho požadují po developerech udržitelné stavby, které potřebují ke svému fungování. Developeři se při certifikaci staveb neobejdou bez EPD u použitých materiálů.