Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Češi zaměňují názvy produktů za značky. Nejčastěji v oblasti stavebnictví

České firmy se potýkají s neznalostí zákazníků, kteří poptávají jejich produkty pod názvem konkurence. V případě, že používá k označení produktu název cizí značky spotřebitel, k žádnému porušení zákona nedochází.

Cílené zneužívání známého názvu firmy v názvu konkurenčního produktu je trestné, ilustrační foto redakce
Cílené zneužívání známého názvu firmy v názvu konkurenčního produktu je trestné, ilustrační foto redakce
Odborníci se shodují, že problém lze řešit pouze edukací trhu a posílením propagace

Zaměňování názvů výrobků je nepříjemné především pro výrobní společnosti, které mají vlastní produkty a lidé je nazývají jménem cizí značky. „Se zobecňováním a zaměňováním názvů se v našem oboru setkáváme běžně. Segment stavebnictví má svůj specifický slovník, a klient-laik se tak může v termínech ztrácet. Aby si pojmenování produktu usnadnil, osvojí si název značky, který je pro něj jednodušší k zapamatování,“ vysvětluje Josef Pivoda, člen České komory autorizovaných inženýrů a techniků.

Problémům pak může předcházet i spolupráce laické veřejnosti s odborníky, kteří produkty představí a srozumitelně vysvětlí výhody a nevýhody jednotlivých produktů a značek. Na straně profesionálů by k takovým záměnám docházet nemělo. „Vždy záleží na vztahu klienta a projektanta. Právě on by měl z komunikace správně vycítit, zda má jeho zákazník na mysli konkrétní značku, nebo jí jen obecně nazývá nějaký produkt,“ vysvětluje Josef Pivoda, autorizovaný stavební inženýr.

„Setkáváme se zejména se zaměňováním názvu našich zdících bloků Sendwix. Lidé je označují jako Ytong, přestože jediným společným prvkem obou výrobků je bílá barva. Vlastnostmi se však od sebe produkty výrazně liší,“ popisuje Marek Žídek, obchodní ředitel společnosti KM BETA. Jak dodává, účinným nástrojem pro boj s takovými záměnami je zvýšená propagace, a především trpělivé vysvětlování výhod proti konkurenčním značkám.

Cílené zneužívání známého názvu firmy v názvu konkurenčního produktu je trestné a jedná se o nekalou soutěž
„Pokud konkurence využívá cizí značku, o které tvrdí, že zlidověla, může se dopustit nekalosoutěžního jednání. To by se dalo považovat za parazitování na dobré pověsti cizího produktu,“ vysvětluje Vít Křížka z advokátní kanceláře Křížka Kuckirová Legal. „V případě, že používá k označení produktu název cizí značky spotřebitel, ale k žádnému porušení zákona nedochází. Jediné, co může společnost, kterou tento jev poškozuje, udělat, je intenzivnější propagace a osvěta vlastních produktů,“ uzavírá Křížka.
 
 
Reklama