Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

V Česku jezdí téměř 90 nejrůznějších lanovek, nejnovější vede z Pece na Sněžku

Výběr rekordů a zajímavostí osobních lanovek v ČR ke zprovoznění nové lanovky na Sněžku 20. prosince (nahradila nejstarší dochovanou lanovku v ČR z roku 1949)

První lanovka v ČR:

Lanová pozemní dráha kyvadlového systému, které vedla v Praze od dnešního Štefánikova mostu nahoru na Letnou, byla zprovozněna 31. května 1891 u příležitosti Zemské jubilejní výstavy. Zpočátku fungovala na vodní pohon (do nádrže sestupujícího vozu se napouštěla voda, která se dole u Vltavy vypouštěla poté, co vytáhla druhý vagon nahoru), v letech 1902 až 1903 byla elektrifikována. Během první světové války byl provoz lanovky zastaven a v roce 1926 ji nahradily kryté pohyblivé dřevěné schody připomínající dnešní eskalátory. Tyto schody na Letné fungovaly do roku 1935.

Nejstarší dosud fungující lanovka v ČR:

Kyvadlová pozemní lanová dráha na pražský Petřín byla otevřena 25. července 1891. Její délka tehdy činila 383 metrů, neboť vedla jen poblíž dnešní zastávky Nebozízek. Na principu vodní převahy fungovala do první světové války. Provoz byl obnoven až v roce 1932, kdy vyjely vozy na elektrický pohon po trase prodloužené až na vrchol Petřína. Dlouhou přestávku zažila lanovka i v letech 1965 až 1985, kdy byl provoz přerušen následkem silných dešťů a sesuvů půdy.

Nejstarší sedačková lanovka v ČR:

Nejstarší sedačkovou lanovkou v ČR i Evropě je lanovka v Beskydech z Ráztoky na Pustevny, jež zahájila provoz 4. března 1940. Jednolanová dráha s převýšením 304 metrů se stavěla jen dva měsíce, dráha měla celkem 81 sedaček z dubových prken, s košíkem a hákem po straně pro uložení lyží. Lanovka prošla v roce 1956 kompletní rekonstrukcí. Zcela nová a delší lanová dráha zde začala jezdit v roce 1987, kdy téměř zdvojnásobila délku z původních 887 metrů na 1637 metrů.

Nejstarší dodnes fungující visutá lanovka v ČR:

Lanová dráha na Ještěd, jejíž provoz byl zahájen 27. června 1933, je druhou nejstarší visutou lanovkou v ČR. Prvenství patřilo od roku 1928 lanovce, jež vedla z Jánských lázní na Černou horu a v roce 1980 byla zrušena a vybudovaná v jiné trase. Lanovka na Ještěd má šikmou délku tratě asi 1200 metrů s převýšením 400 metrů. Nové kabiny dosahují rychlosti deset metrů za sekundu (36 kilometrů za hodinu), což z lanovky činí údajně nejrychlejší lanovou dráhu v ČR.

Nejdelší osobní visutá lanovka v ČR:

Sedačková visutá lanovka z Krupky-Bohosudova na Teplicku na Komáří vížku ve východní části Krušných hor je s 2348 metry nejdelší osobní visutou lanovkou v ČR. Provoze byl zahájen 25. května 1952.

Nejkratší lanovka v ČR a lanovka s nejmenším převýšením:

Visutá lanovka s jednomístnými sedačkami spojuje spodní a horní část zoo Praha. Její šikmá délka činí 106 metrů, převýšení je 50 metrů a pohybuje se rychlostí tři kilometry za hodinu, což z ní činí jednu z nejpomalejších lanovek v ČR. Do provozu byla uvedena v roce 1977.

Lanovka s největším převýšením v ČR:

Osobní lanovka se čtyřmístnými sedačkami, která od roku 1996 vozí v zimní sezóně návštěvníky z Rokytnice na Lysou Horu. Převýšení této krkonošské lanovky je 591 metrů.

Lanovka s největší přepravní kapacitou:

Sedačková lanová dráha z Kout nad Desnou na Medvědí horu v Jeseníkách má přepravní kapacitu 3200 osob za hodinu. Tato jediná šestisedačková lanová dráha v ČR byla zprovozněna v prosinci 2010.

Lanovka s nejmenší přepravní kapacitou:

Krátká pozemní lanovka, která od roku 1996 spojuje dvě části hotelu Mövenpick na Smíchově, má přepravní kapacitu 186 osob za hodinu. Její jediná kabina (pro 12 osob) se dá naklánět tak, aby podlaha zůstala ve vodorovné poloze. Lanovka je samoobslužná a použití je zdarma.

Nejstrmější lanovka v ČR:

Nejstrmější lanovkou v republice s průměrným sklonem 63,41 procenta je kabinová lanová dráha Punkevní jeskyně - Macocha v Moravském krasu. Lanovka je v provozu od roku 1995.

Nejnovější lanovka v ČR:

Zcela novým přírůstkem mezi lanovkami je lanovka z Pece pod Sněžkou přes Růžovou horu na nejvyšší český vrchol Sněžku, která je pro veřejnost zprovozněna od 20. prosince do mezistanice na Růžové hoře. Lanovka nahradila svoji předchůdkyni, která jezdila do loňského září celých 63 let a byla nejstarší dochovanou původní lanovkou v ČR. Nové zařízení má místo dosavadních otevřených sedaček pro dva pasažéry kabinky pro čtyři cestující. Hodinová kapacita lanovky zůstala na 250 lidech.

Komfortnější, rychlejší, ale i dražší bude jízda novou lanovkou na nejvyšší českou horu Sněžku. Provoz se spustil po více než dvou letech výstavby za zhruba 300 milionů korun. Její předchůdkyně, "babička mezi českými lanovkami", fungovala 63 let - až do loňského září. Tato sedačková lanová dráha vedoucí z Pece pod Sněžkou přes Růžovou horu na Sněžku byla nejstarší lanovkou v ČR.

Podle původního projektu měla sloužit jen 17 let. Přestože její provoz nebyl úplně bezproblémový a zejména na horním úseku občas v zimě lano padalo z podpěr, první větší rekonstrukce se uskutečnila až v roce 1980 po dlouhých přípravách. Již v 80. letech se také zrodila myšlenka na stavbu nové lanovky. Proti ní se však postavili ochránci přírody, kteří s výstavbou nesouhlasili a někteří chtěli zrušit i stávající lanovku, aby se tak omezil pohyb turistů na Sněžce.

Nová lanovka získala stavební povolení až v roce 2008 a za rok poté dostala rekonstrukce zelenou i od Evropské komise v Bruselu. Naplno pak stavba začala loni na jaře, projektu se ujala firma BAK Trutnov ve sdružení s italskou lanovkářskou společností Leitner. Mezistanice a horní stanice vznikly přebudováním původních objektů, dolní stanice je pak zcela nová. Nástupní objekt se posunul blíže k Peci pod Sněžkou, lanovka také nově překonává řeku Úpu.

Nová lanovka má místo dosavadních otevřených sedaček pro dva pasažéry komfortnější kabinky, všechny bezbariérové. Její hodinová kapacita zůstane na 250 lidech, měla by však lépe odolávat větru, jehož síla je na Sněžce pověstná. Investorem nové lanovky je město Pec pod Sněžkou. Hodnota stavby se vyšplhala na 300 milionů korun, většinu platí dotace EU. Pro turisty by mělo jízdné zdražit asi o deset procent na 210 korun, zpáteční jízdenka pak bude stát 390.

Osud staré lanovky se naplňoval postupně - nejprve byl v květnu 2012 odstaven horní úsek, loni v září pak skončil i provoz v dolní části na Růžovou horu. Zařízení staré lanovky ze světa ale zcela nezmizelo, některé části si vzalo Národní technické muzeum Praha, část zařízení šla na náhradní díly. První dolní úsek původní lanovky končící na Růžové hoře byl zprovozněn v lednu 1949, horní úsek začal fungovat v listopadu 1949. Po celé délce se trvale jezdilo od 1. července 1950.

Starou lanovku vyrobila v licenci švýcarské firmy Von Roll chrudimská Transporta a její dělníci při stavbě podávali obdivuhodné výkony - první lana například vynášeli holýma rukama. Turistů toužících po pokoření vrcholku nejvyšší české hory bylo dostatek v zimě i v létě, lanovky jich každoročně využívalo přibližně 200.000 a až na Sněžku vyjela asi polovina z nich. Jízda z dolní stanice až na Sněžku trvala 25 minut, nová lanovka to má zvládnou o třetinu rychleji.

 
 
Reklama