Trojlodní bazilika a muzeum BMW, není to nějaký anachronismus? Čtěte a uvidíte…

Datum: 16.6.2018  |  Autor: Ing. arch. Petr Brandejský, redakce

Z budovy, která byla v době socialismu skladem vrtných a těžebních komponentů, opravnou, dílnou pro nedaleké učiliště, se vyloupl nádherný rámec pro muzeum a prodejnu BMW RENOCAR. Trojlodní uspořádání dává dostatek prostoru pro prezentaci, prodej, volné sezení i malou kavárničku. Tak na nic nečekejte a mrkněte se na „krasavce z Mnichova“.

Žarko Petan: „Království za koně, republiku za auto“

Muzeu BMW v Brně - Slatině, na ulici Řípská, pohled ze zadní strany …
Muzeu BMW v Brně - Slatině, na ulici Řípská, pohled ze zadní strany …

Království za koně měla být podle Shakespeara poslední replika krále Richarda III. při bitvě na Bosworthském poli. Když vám zatéká do obuvi, tak slíbíte leccos. Člověk, který si nevážil životů ostatních okolo sebe, byl náhle ochoten za svůj život nabídnout království. Měl však smůlu. V našich zeměpisných šířkách byli panovníci při slibech prozíravější. Většinou se traduje půl království a ruku dcery nádavkem. Takový ryze český přístup. Citát nám uvádí moderní variantu legendárního zvolání naroubovanou na současnost. Republiku za auto. No, republika taky není zrovna málo. A opět jsem u oblíbeného úhlu pohledu. Jaká republika, v které době, za jakých okolností. Totéž platí o zmíněném voze. Nevím, kolik se nabízelo v Německu za koně tehdy, ale dnes prostou matematikou můžeme odvodit, pokud podělíme cenu vozu počtem koní pod kapotou, což je takových, takových… Takto se asi daleko nedostaneme. Necháme být království i republiku. Nicméně opravdu dobrý kůň a opravdu dobré auto nebudou od sebe cenově až tak vzdálení. No a oblíbené Bávo, Bavec, Bavorák, dravec z Mnichova s bohatou tradicí a historií, vydá nový za opravdu dobrého hřebce. Přesně takové krasavce v historickém průřezu až po současnost, je možné si prohlédnout v muzeu BMW v Brně - Slatině, na ulici Řípské. Vstupte bez klepání, fotit dovoleno, potěšení je na obou stranách…

No řekněte, není to nádhera?
No řekněte, není to nádhera?
No řekněte, není to nádhera?

No řekněte, není to nádhera?

Trocha historie neuškodí …

Původně začíná historie této značky výrobou leteckých motorů v roce 1916. V roce 1923 postaven první motocykl, 1928 v odkoupeném závodě v Eisenachu byl postaven první automobil Dixi. Ten ještě postrádal signifikantní mřížku na chladiči (složenou ze dvou rámečků), která posléze provází automobil jeho vývojem a je neodmyslitelným charakteristickým prvkem. Její design se mění v čase až po nádherné dvě ležaté „ledvinky“, jejichž tvar okamžitě říká, kdo se nachází ve vašem zorném poli. V roce 1936 vznikl nejslavnější předválečný model značky model 328 a v roce 1937 byl překonán rychlostní rekord na motocyklu značky BMW 280 km/h. A tak můžeme pokračovat až po současné řady 1 až 7, X1 až X6, Z4, i3,

Střední trakt - muzeum, boční lodě - showroom…
Střední trakt - muzeum, boční lodě - showroom…
Střední trakt - muzeum, boční lodě - showroom…
Střední trakt - muzeum, boční lodě - showroom…

Střední trakt - muzeum, boční lodě - showroom…

i8, Roadster, M coupé a další. Je bezpředmětné vyjmenovávat řady, číslovky, to je práce pro odborníky a fajnšmekry. BMW je zároveň mateřskou společností firem MINI, ROVER a ROLLS-ROYCE. Do roku 2009 se tým BMW pohyboval ve Formuli 1. Dnes se BMW pyšní skvělou výrobou a vývojem automobilů, motocyklů, jízdních kol a motorů a zaměstnává cca 124 700 lidí. Nesporné úspěchy, kvalita, vysoká úroveň, skvělé zpracování, parádní osobitý design, to vše charakterizuje tuto světoznámou značku a její výrobky.

No, a co to naše muzeum?

Z budovy, která byla v době socialismu skladem vrtných a těžebních komponentů, opravnou, dílnou pro nedaleké učiliště, se vyloupl nádherný rámec pro muzeum a prodejnu BMW RENOCAR. Že to moc nejde k sobě? To byste se šeredně mýlili. Budova má železobetonový skelet fabrického typu, který nikoho neponechá na pochybách, že se zde odehrává cosi technického. Trojlodní uspořádání dává dostatek prostoru pro prezentaci, prodej, volné sezení i malou kavárničku. Střední trakt je vyšší a zaklenutý do oblouku, což umožňuje pustit světlo do budovy z boční strany nevšedním způsobem, který znali naši předci, tj. bazilikálním osvětlením. Že srovnání s bazilikou pokulhává. Ani omylem.

Historické schéma trojlodní baziliky…
Historické schéma trojlodní baziliky…
Historické schéma trojlodní baziliky…
Industriální bazilika z 20. století…
Industriální bazilika z 20. století…
Industriální bazilika z 20. století…

Že fabrický skelet není carrarský mramor ani travertin je nesporné, ale způsob členění dispozice a hlavně skvělá možnost nasvětlení denním světlem, padajícím do střední části z horní strany, jsou srovnatelné. Rekonstrukce byla podle slov majitele autosalonu velmi pracná a první diskuze se vedly, zda tuto budovu zachovat nebo na jejím místě postavit nový autosalon. Dobře, že zvítězila varianta rekonstrukce původní budovy. Ona je to vlastně zároveň rekonverze, protože objekt změnil svůj účel, i když auta, motory, olej, se tam vlastně promítají do dnešní podoby. Po nezbytném „odolejování“ podlah, vyčištění různých nánosů doby, odstranění vestavků, byl skelet zakonzervován a jeho původní podobu oživil bílý nátěr.

Ledvinky nastojato, ale pořád je to Bavorák…
Ledvinky nastojato, ale pořád je to Bavorák…
Ledvinky nastojato, ale pořád je to Bavorák…
Jedna z mála absencí „ledvinek“…
Jedna z mála absencí „ledvinek“…

Dohromady s galerií pro jednání, kavárnou, zázemím firmy a mobiliářem je zde vytvořen jednoduchý celek, který doplňuje (ale nekonkuruje) nádherný vozový park od současné nabídky až po muzejní kousky. Takový industriální chrám s „krásnýma kárama“. Vnější eloxovaný bílý plášť z obdélníkových formátů naležato vše jednoduše doplňuje.

Podesta z tvrzeného skla
Podesta z tvrzeného skla
Pohled na bazilikální osvětlení
Pohled na bazilikální osvětlení
BMW Premium Selection
BMW Premium Selection

Pokud může platit příměr genius loci pro sakrální stavby, všelijaké další objekty a interiéry s duší, nevím, proč zde by tomu mělo být jinak. Obsah objektu i reinkarnace samotné stavby k sobě opravdu pasují a dávají místu svébytného ducha, který přebírá nad vším moc. Je to prosté a přitom velmi přitažlivé. Nádherná auta ze sbírky rodiny Vránkových. Vše započal otec Miloš Vránek v roce 1968 kabrioletem BMW 326. Renovace bavoráků se mu stala koníčkem i prací. Vše vlastnoruční práce, včetně oprav a lakování. Začátky se odehrávaly ve staré stodole v Podolí u Brna. V začátcích se zrodilo i oddělení Renocar Pneu a tuning.

To je prácička…
To je prácička…
To je prácička…

To je prácička…

Postupně pro tuto nebývalou kolekci nadchl i své dva syny Pavla a Miloše a z Renocaru se stává prosperující podnik. V této unikátní kolekci nechybí ani BMW Dixi z roku 1928. V roce 1993 byl otevřen první showroom v Brně - Slatině na ul. Drážní. V roce 2017 vzniklo nové muzeum a zároveň nové dealerství BMW Motorrad a BMW Premium Selection. O architektonickou stránku věci se postaral dlouholetý spolupracovník Renocaru architekt Michal Říčný a jeho syn. Gesci nad celým projektem převzal jeden ze synů Pavel Vránek.

Pastva pro oči i duši…
Pastva pro oči i duši…
Pastva pro oči i duši…

Pastva pro oči i duši…

Bez mučení se přiznám, že je to pokoukáníčko i pro laika. I když mám velmi ambivalentní vztah k některým mistrům, kteří s ledvinkami na chladiči často dokazují velikost svých ramen ostatním řidičům, oceňuji nebývalou šíři možností, kvalitu, ladnost a krásu křivek designu a hlavně konzistentnost značky BMW.

A co dnešní nabídka?
A co dnešní nabídka?
A co dnešní nabídka?

A co dnešní nabídka?

Tato konzistentnost je prověřená časem společně s německou precizností. Tento pocit vás provází jak muzejními kousky, tak novými vozy a motocykly. Třešničkou na dortu je schodiště z tvrzeného skla s motivem šroubů, matic a podložek. Časová náročnost prý je zde 1,5 hodiny, ale zaseknout se zde na delší čas není vůbec problém. No a pro ty šetrné, celá prohlídka je zdarma a každý všední den i v sobotu. Samé dobré zprávy. Tak na nic nečekejte a přijeďte se mrknout na „krasavce z Mnichova“.

Použité zdroje:

 

Hodnotit:  

Datum: 16.6.2018
Autor: Ing. arch. Petr Brandejský, redakce   všechny články autora



Sdílet:  ikona Facebook  ikona Twitter  ikona Google+  ikona Linkuj.cz  ikona Vybrali.sme.skTisk Poslat e-mailem Hledat v článcíchDiskuse (žádný příspěvek, přidat nový)


 
 

Aktuální články na ESTAV.czAku-hřebíkovačky HITACHI Power Tools přinášejí volnost bez hadic a kompresorů„Soutěž o nejlepší projekt“ pro studenty od společnosti Wienerberger má své vítězeJak utlumit hluk ze stavebních prací? Postavte si stan!Na Vysočině přibylo do června 671 bytů, meziročně o 60 % více