Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Jak snadno docílit dekorativní úpravy stěn

Kromě nepřeberných barevných kombinací je nejnovějším trendem také kreativní 3D úprava stěn. Nejnovější trendy v bytovém designu využívají pokrokové dekorativní úpravy stěn, od moderních povrchů ve stylu Loft přes hladké mramorové stěny až k přírodním strukturám.

Nové trendy v interiéru: i povrch stěny může mít svůj osobitý styl


Víte, že dobám, kdy interiéru dominovaly hladké a bílé stěny, již odzvonilo? Kromě nepřeberných barevných kombinací je nejnovějším trendem také kreativní 3D úprava stěn. Díky ní můžete v pokoji docílit například efektu napodobení mramoru, optiky rzi či vykouzlit středomořskou atmosféru pomocí pískového nátěru. Nechte se inspirovat v Hornbachu, jaké povrchy stěn vybrat právě pro vaši domácnost, kde vám také poradí, jak jednoduchá je jejich aplikace.

„Nejnovější trendy v bytovém designu využívají pokrokové dekorativní úpravy stěn, od moderních povrchů ve stylu Loft přes hladké mramorové stěny až k přírodním strukturám,“ vysvětluje Helena Ševčíková ze společnosti Hornbach a dodává „V Hornbachu neustále sledujeme nové trendy, a proto jsme se rozhodli našim zákazníkům nabídnout předpřipravené struktury nátěrů, které lze aplikovat bez zbytečné námahy.“

Jak snadno docílit dekorativní úpravy stěn

Před samotnou aplikací si důkladně připravíme podklad, který musí být rovný, čistý, bez prasklin, nosný a suchý. Nejprve stěny zkontrolujeme, odstraníme ocelovým kartáčem všechny zbytky uvolněné omítky i prach a všechna poškozená místa opravíme vhodným tmelem. „Pokud objevíme praskliny, rozškrábáme je špachtlí, aby v nich tmel dobře držel. U velmi savých podkladů poškozená místa před opravou trochu navlhčete štětkou,“ radí Helena Ševčíková z Hornbachu a dodává: “Hluboké trhliny, které vznikly pohybem materiálu, zpevníme tak, že do tmelového lože vložíme proužek skelné tkaniny, přetřeme jednou vrstvou štěrkové hmoty a plochu uhladíme. Po ztuhnutí lze případné nerovnosti vyhladit jemným brusným papírem.“

Pokud máme již povrch rovný a hladký, natřeme stěny základním akrylátovým nátěrem a necháme zaschnout minimálně po dobu 12 hodin. Jako podklad pro dekorační omítku doporučujeme ještě základní adhezní nátěr s obsahem jemného písku. Tím pak omítka lépe drží a zrnitá hmota se lépe roztírá. Poté již aplikujeme samotný povrch dle jednotlivých specifik podle návodu.

Omítku aplikujeme stírací nebo natíranou technikou. Při stírací technice nanášíme stěrkovou omítku na stěnu pomocí nerezového hladítka. Rovnoměrně ji rozetřeme zespoda nahoru, vrstva by měla mít tloušťku jen několik milimetrů. Jako alternativu lze zvolit i natíranou omítku. Naneste ji malířským válečkem nebo malířskou štětkou rovnoměrně na plochu stěny. Do 20 minut nanesenou omítku strukturujte pomocí plochého štětce. Pro zamezení viditelným spojům zpracujte souvislou plochu najednou. Poté navlhčenou stírací rukavicí naberte trochu tónované voskové lazury, kterou pak kývavými pohyby rozetřete na stěnu. U voskové lazury je důležité, abyste pracovali způsobem „mokrým do mokrého“ a každou započatou stěnu dokončili. Jestliže lazura zaschne, můžete navlhčením vodou odstranit viditelná napojení a okraje.

Barevnou lazuru nalijte do ploché nádoby a nanášejte ji na stěnu pomocí malířského válečku. Barevná vrstva musí rovnoměrně krýt. Konečný efekt na stěně docílíte pomocí stírací rukavice nebo přírodní houby a pomocí válečku s navinutou kůží strukturujeme ještě vlhký barevný nátěr. Barva se díky ovinuté kůži částečně stlačí do strany a na podkladu vzniknou světlejší místa.

Při realizaci tupovací techniky vybereme od jedné barvy světlejší a tmavší odstín a plochu stěny natřete světlejším z nich. Po zaschnutí nátěru si trochu tmavšího odstínu odlijme do ploché vaničky či víka nádoby od barvy. Navlhčíme přírodní houbu a ponoříme ji do barvy tak, abychom do ní nabrali malé množství barvy, kterou vždy nejprve odstříkneme. Poté barvou tupujeme po stěně. Houbu stále otáčíme, aby se otisky často neopakovaly. Čím více budeme tupovat přes sebe, tím hustější strukturu vytvoříme.


Mramorového efektu docílíme s barvou Stucco Marmorino, která je transparentní, a tak musí být před použitím tónována v systému míchání barev. Aplikuje se ve třech vrstvách. První vrstvu naneseme rovnoměrně pomocí nerezového benátského hladítka či japonské stěrky na celou plochu a ihned ji uhladíme, přičemž musíme zachovat způsob „mokrým do mokrého“. Přibližně po 16–24 hodinách, je-li vrstva suchá, naneseme další vrstvu hmoty Stucco Marmorino hladítkem či japonskou stěrkou libovolně a asymetricky a opět ji co nejvíce uhladíme. Cca po 20 minutách naneseme poslední vrstvu Stucco Marmorino a křížem krážem ji uhladíme tak, aby vznikl velmi hladký povrch s typickým mramorovým efektem. Po dalších 20 minutách plochu opět použijeme hladítkem nebo japonskou stěrkou, nyní již bez barvy, abychom zbroušením docílili vysoce lesklé plochy.

Podrobnější informace o dekorativní úpravě stěn a podrobný návod, jak si hravě vytvořit na stěně nový povrch naleznete na www.hornbach.cz. V průběhu září můžete navíc navštívit hobbymarkety Hornbach, kde názorně předvedou, jak jednotlivé struktury aplikovat.

O společnosti
Skupina HORNBACH je jedním z největších provozovatelů stavebních a zahradních marketů v Evropě. Firma v současnosti provozuje 129 velkoplošných marketů v devíti zemích, z toho 8 v České republice. Mezi další země, ve kterých Hornbach působí, patří Německo (92 prodejen), Rakousko, Nizozemsko, Švýcarsko, Švédsko, Slovensko, Lucembursko a Rumunsko.
Stavební a zahradní markety HORNBACH v České republice mají velikost zhruba 20 000 čtverečních metrů. Této velikosti nedosahuje žádný jiný konkurent v Evropě. Koncept prodeje a sortiment výrobků jsou zcela zaměřeny na projektově orientované zákazníky a profesionály. HORNBACH svým zákazníkům zaručuje trvale nízké ceny a tím je cenovým lídrem v oboru. Vysokou kvalitu poradenství a výborný servis firmě potvrdily četné nezávislé testy a studie.
Rodinná firma s kořeny ve Falcku v jižním Německu byla založena v roce 1877. V roce 1987 firma poprvé vstoupila na burzu. S pionýrskými výkony jako s prvním stavebním a zahradním marketem (1968), prvním megamarketem (1980) a prvním stavebním marketem s drive-in (2003) HORNBACH neustále nově prokazuje svou inovační sílu. V roce 2001 uzavřel Hornbach strategické partnerství s britským obchodním koncernem Kingfisher.

 
 
Reklama