Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Architektonicky výjmečná budova muzeum dopravy v Glasgow

21. června 2011 bylo v Glasgow oficiálně otevřeno nové skotské muzeum dopravy Riverside Museum. Budova zaujme velkolepou architekturou s plynulými tvary, která kladla vysoké nároky na projektanty a řemeslníky.

Na fasádě a střeše byl použit značkový titanzinek RHEINZINK.

Glasgow je důležitý dopravní uzel Skotska s dlouhou tradicí ve vnitrostátní a mezinárodní dopravě. Již od konce 18. století se město stávalo díky poloze na řece Clyde důležitým překladištěm pro obchodování v zámoří. V továrních halách a loděnicích se stavěly vlaky a lodě, roku 1896 byla zprovozněna třetí nejstarší podzemní dráha. Dnes se zde křižují čtyři dálnice a dvě letiště napojují město na mezinárodní leteckou dopravu.

Tuto tradici a vývoj města mohou obyvatelé a návštěvníci Glasgow obdivovat od roku 1964 v muzeu dopravy. Muzeum bylo původně umístěno v bývalé tramvajové vozovně a od roku 1987 na výstavišti Kelvin Hall. Protože zde ale nemohly být umístěny všechny exponáty, bylo rozhodnuto o stavbě nové budovy, která vznikla přímo u řeky Clyde a zároveň měla za úkol zhodnotit oblast přístavu.

Zakázku na projekt a realizaci získala nositelka Pritzkerovy ceny Zaha Hadid z Londýna. Navrhla budovu, která díky své neobvyklé a svérázné architektuře představuje nové lákadlo přístavu v Glasgow. Formou a půdorysem připomíná nové muzeum dopravy Riverside nepravidelně složený, nadvakrát přehnutý ubrousek. Jeho začátek a konec tvoří plně prosklené štíty. Zde se návštěvník vydá na svou cestu tunelem muzea, kde jeho pohled upoutá nejdůležitějších 3000 exponátů. V muzeu můžete všemi smysly vnímat a obdivovat motocykly, automobily, tramvaje, autobusy, lokomotivy a věrně napodobený pouliční provoz. Různé výstavní prostory na sebe navazují tak plynule, jak proudí klidná doprava na silnici nebo voda v řece Clyde. Viditelné spodní záhyby složeného ubrousku, tvořící strop výstavních prostor, zvýrazňují směr prohlídky a snadno tak provázejí návštěvníka muzeem.

Riverside
Museum
Riverside
Museum
Riverside
Museum
Riverside
Museum
Riverside
Museum

Návštěvníka mohou zastavit nebo donutit k malým „objížďkám“ jen exponáty, protože muzeum je uvnitř tunelu zcela bez pilířů a toku návštěvníků tak nebrání žádné překážky. To bylo možné realizovat díky skládané konstrukci z oceli, která překlenuje šířku 35 m a délku 167 metrů. Podporu má pouze v polovině muzea prostřednictvím dvou meandrujících ohybů, které dodávají ocelové konstrukci stabilitu.

Měkké, plynulé přechody charakterizují také vnější design muzea. Fasády a střechy se plynule prolínají bez viditelných napojení. Vnější povrch střechy tak věrně ukazuje zevnitř vystupující, meandrující vyvýšeniny a údolí s výškovým rozdílem až 10 metrů.

Pro získání požadovaného jednotného vzhledu má fasáda i střecha identickou konstrukci. Spodní konstrukci tvoří ocelové trapézové plechy, namontované na ocelové nosníky. Na ně byly položeny bitumenové pásy, minerální vlna, překližka a podkladní pás. Jako jednotné opláštění objektu muzea byl použit titanzinek o tloušťce 0,8 mm společnosti RHEINZINK GmbH & Co. KG se sídlem v německém městě Datteln. Tento stavební materiál se vyznačuje výjimečně dlouhou životností a nevyžaduje žádnou údržbu. Důvodem je patina, která se vyvíjí přirozeným zvětráváním a materiál spolehlivě chrání proti korozi. Jedná se o vrstvu uhličitanu zinečnatého, který se i v případě poškození začne okamžitě vytvářet znovu. Tato ochranná vrstva vzniká přirozeným procesem, ke kterému dochází v určitém omezeném časovém horizontu, a je ovlivněn mimo jiné frekvencí srážek, sklonem a orientací povrchu ke světovým stranám. V této fázi může mít povrch díky světelným odrazům nerovnoměrný vzhled. Z tohoto důvodu RHEINZINK vyvinul celosvětově unikátní proces leptání pro povrchové úpravy "předzvětralýpro modrošedý“ a „předzvětralýpro břidlicově šedý". Leptáním je dosaženo pouze barevného tónu ochranné vrstvy a tak vlastnost titanzinku RHEINZINK vytvářet ochrannou patinu zůstává zcela neporušená. Na budově muzea Riverside byla - v souladu s námořní lokalitou – použita povrchová úprava "předzvětralýpro modrošedý“.

Na fasádě z titanzinku byla použita technika na úhlovou stojatou drážku a na střeše byla položena titanzinková krytina technikou krytí na dvojitou stojatou drážku. Složitá geometrie budovy a vysoké nároky architektky postavily výrobce a zpracovatele před velkou výzvu při plánování a realizaci stavby. Přestože architektonické studio zpracovalo detailní plány pokládky, na samotné stavbě byly nezbytně nutné jak rozsáhlé technické znalosti, tak i absolutně řemeslně přesná práce.

K dosažení jednotného a plynulého vzhledu byly nejprve zahájeny práce na svislých fasádách. Pro homogenní přechod do střechy bylo nutné každý jednotlivý profil přizpůsobit záhybům budovy. Na střeše se naproti tomu opět mění poloměry ohybů, sklony a šířky materiálu jednotlivých profilů, takže musel být každý pás ručně nařezán, vytvarován a zadrážkován. Dalším úkolem bylo zajistit odvod dešťové vody. Pro tyto účely byly v přechodu mezi fasádou a střechou zabudovány vnitřní žlaby, které nejsou ze spodního pohledu ze země viditelné. Samotná střecha byla také v nejnižším místě vybavena vnitřními žlaby, které byly opatřeny z důvodu ochrany před nečistotami perforovanými profily se stojatou drážkou. Důležitým aspektem bylo dimenzování žlabů. Pro zajištění spolehlivého odvodu dešťové vody byly provedeny rozsáhlé testy, s jejichž pomocí byly přizpůsobeny kapacita a odtok žlabů na očekávané množství vody.

Na objektu bylo položeno cca 200 tun titanzinku RHEINZINK o rozvité šířce svitků převážně 675 mm a 575 mm. Profily byly v důsledku zvýšených nároků provedeny z materiálu RHEINZINK® ProRoofing, modrošedý, který disponuje i ochrannou vrstvou na spodní straně. Jde o organickou vrstvu, která profily chrání před tvorbou hydroxidu zinečnatého, vznikajícího v důsledku dočasně vzniklé vlhkosti během skladování a přepravy. Vrstva je odolná vůči abrazivním vlivům při zpracování a po pokládce slouží jako spolehlivá ochrana před negativními stavebně fyzikálními vlivy, které mohou vzniknout působením případné vlhkosti z vlhké spodní konstrukce, popř. difuzními a/nebo konvekčními procesy.

Staré muzeum dopravy mělo ročně kolem 500 000 návštěvníků a bylo tak druhým nejnavštěvovanějším muzeem v Británii. Představitelé muzea Riverside předpokládají, že dojde k výraznému nárůstu návštěvníků a v prvním roce navštíví 6 600 m² rozsáhlou výstavní plochu okolo 800 000 lidí.

Riverside
Museum Riverside
Museum
Riverside
Museum Riverside
Museum

RHEINZINK ČR, s.r.o.
logo RHEINZINK ČR, s.r.o.

RHEINZINK je výrobce značkového titanzinku pro střechy, fasády a odvodňovací systémy. Přírodní titanzinek RHEINZINK vyniká kvalitou a bezúdržbovostí, nemusí se natírat. K dalším přednostem materiálu patří dlouhá životnost, ohleduplnost k životnímu ...

 
 
Reklama