Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

NKÚ: Nedostatek peněz v programu záchrany památek zdražuje opravy

Kvůli nedostatku peněz v programu záchrany památek se jejich opravy protahují a prodražují. Je samotná obnova památky dostatečným cílem pro dotaci?

Výstaviště Holešovice Praha, foto D. Kopačková
Výstaviště Holešovice Praha, foto D. Kopačková

Za čtyři roky ministerstvo kultury na program vynaložilo 648 milionů korun, pro uspokojení všech žadatelů chybělo v rozpočtu dalších 1,8 miliardy korun.

Program záchrany architektonického dědictví má financovat opravy hradů, zámků, klášterů nebo paláců.
  • V letech 2013 až 2016 ministerstvo v programu podpořilo 915 akcí na opravu památek.
  • Podle NKÚ ročně získalo podporu nanejvýš 30 % žadatelů. Ministerstvo kultury uvedlo, že by jistě bylo dobré uspokojit všechny žadatele o dotace, nicméně v dostatečné výši nejsou české ani evropské dotace.
  • Opravy někdy trvají i víc než 15 let, protože kvůli nedostatku peněz se projekty rozdělují na dílčí akce, uvedl NKÚ. Rostou tak i vedlejší náklady například na vybavení stavenišť nebo na údržbu památek.
  • Ministerstvo kultury poukázalo na to, že při obnově památek bývají nalézány dosud neznámé, mimořádné architektonické nebo umělecké prvky, třeba fresky pod omítkami. "Etapizace obnovy památek je zase nutná v případě, že je třeba dodržet například tradiční technologické postupy, čímž se opravy památek prodlužují," podotkla mluvčí ministerstva Simona Cigánková.

NKÚ ožaduje stanovení cílových hodnot, které chce (ministerstvo) při opravě památek za určitý čas dosáhnout a také vyhodnocení přínosu jednotlivých oprav, tj. opravy pomohly památce v jejím dalším využití například pro kulturní nebo společenské účely MInisterstvo zdůrazňuje, že cílem programu je obnova památek. Ministerstvo podle mluvčí sleduje dodržování projektu, zajištění provozu a údržby a také splnění společenských cílů, kam patří kulturní, veřejně prospěšné či ekonomické využití opravené památky a podpora zaměstnanosti a cestovního ruchu.

 
 
Reklama