Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Sklářský průmysl potřebuje inovace

„Sklářský průmysl potřebuje zavádět inovace, pokud nechce riskovat, že ztratí svůj podíl ve prospěch jiných materiálů," prohlásil na nedávné konferenci Glass Performance Days (GPD) Scott Thomsen, prezident americké sklářské společnosti Guardian Industries.

GPD je klíčová světová akce sklářského průmyslu, která se každé dva roky koná ve finském Tampere.

Jednou z klíčových otázek pro toto odvětví je, jaké tržní místo si dokáže sklo v budoucnu najít. V tom by podle Thomsena měly klíčovou roli hrát právě inovace. V tomto kontextu šéf Guardianu vidí možnost dalšího rozvoje sklářského průmyslu ve zvyšování funkcionality skla a hledání a vysvětlování nových možností jeho uplatnění.

Experti se shodují, že sklo je stále nedoceněným stavebním materiálem a skrývá v sobě velký potenciál.

Podle Guardian je důležité, aby architekti a stavitelé měli k dispozici přesné a jasné informace o výhodách prosklených fasádních řešení pro konkrétní prostor a jeho funkčnost. Kvalitní zasklení má totiž vynikající izolační vlastnosti a může zároveň sloužit jako pasivní zdroj energie. Přitom využívá energii přímo ze slunce, která je zdarma, což pomůže snížit provozní náklady.

Scott Thomsen, prezident Guardian Industries
Scott Thomsen, prezident Guardian Industries, zdroj

Thomsen zároveň upozornil, že dnešní sklářský průmysl se mění jen velmi pomalu. Inovační cyklus trvá 15 až 20 let, což je experty z odvětví považováno za příliš dlouho. A to zejména pokud sklo porovnáváme s jinými materiály.
Například v oblasti vývoje a výroby polovodičů dochází k výrazným inovacím každý rok. O něco delší inovační cyklus zaznamenává automobilový či farmaceutický průmysl, kde výraznější změny přicházejí po vždy 5 až 7, respektive po 10 letech.

Thomsen očekává, že tempo změn ve sklářském průmyslu poroste. „Jednou z věcí, které se budou měnit nejrychleji, je energetická legislativa," předpokládá Thomsen. Podle něj je důležité, aby se inovace dostaly do všech úrovní a oblastí průmyslu.
„Všechny články řetězce musí spolupracovat, abychom mohli zdokonalovat každý aspekt naší činnosti." Nositeli inovací by měli být všichni, kteří se účastní procesu - od výrobců skla, dodavatelů materiálu, zařízení, zpracovatelských a výrobních firem, až po dodavatele finálního výrobku a konečné uživatele.


O společnosti Guardian Guardian je globální výrobce plochého skla, hotových výrobků ze skla, izolace ze skelných vláken a dalších stavebních materiálů pro komerční a rezidenční stavby. Vedení společnosti sídlí v Auburn Hills v americkém státě Michigan. Součástí společnosti je i SRG Global Inc., která je jedním z největších globálních dodavatelů vysoce kvalitních lakovaných a pochromovaných plastových dílů pro automobilní průmysl. Díky vlastnímu výzkumu v Science & Technology Center udává Guardian inovační trendy v technologii nanášení tenkých povlaků z ušlechtilých kovů na sklo magnetronovou metodou a v dalších vyspělých technologiích. Guardian spolu s dceřinými společnostmi a pobočkami zaměstnává 18 000 lidí ve výrobních podnicích v Severní Americe, Evropě, Jižní Americe, Asii, Africe a na Blízkém a Středním východě.

 
 
Reklama