Při výběru oken upřednostňujeme kvalitu
Čeští stavebníci upřednostňují kvalitní a ideálně česká okna. Podle nově provedeného průzkumu1, který si nechal zpracovat přední český výrobce stavebních výplní, společnost PKS okna, je pro rovné dvě třetiny zájemců o nová okna rozhodující v drtivé většině kvalita, dále pak český výrobek od české firmy, materiál oken, dostupnost servisu nebo dlouholetá tradice dodavatele. Cenu jako hlavní kritérium výběru uvádí cca třetina investorů, kteří v horizontu příštích 12 měsíců mají v plánu nová okna pořizovat.
Více než polovina respondentů, kteří se zúčastnili průzkumu, uvedla, že klíčovým faktorem při výběru nových oken je pro ně kvalita a nikoliv cena. „Potvrzuje se fakt, že Češi si již plně uvědomují, že investice do nových oken není investicí na rok dva, ale na několik desetiletí dopředu. Logicky tak dávají přednost kvalitním a dražším produktům s cílem, aby jim nová okna co nejdéle vydržela jak po estetické, tak funkční stránce,“ vysvětluje výsledky průzkumu Ing. Edmund Neubauer, ředitel společnosti PKS okna.
Kvalitu jako hlavní kritérium pro výběr preferuje 57 % mužů a 52 % žen. Na kvalitě si také více zakládají lidé s vyšším dosaženým vzděláním (61 % s VŠ vs. 52 % se základním vzděláním), s nižším vzděláním naopak zájem o kvalitu klesá a stoupá zájem o preferenci ceny (34 % respondentů se základním vs. 20 % s VŠ vzděláním).
Celková kvalita oken je dána zejména použitými materiály a úrovní zpracování. Přední čeští výrobci nabízejí nejen plastová, ale i dřevěná, dřevohliníková či hliníková okna, která plně odpovídají přísným tuzemským normám. Kromě kvalitního výrobku je ovšem neméně důležitá i navazující kvalita služeb, která je s novými okny spojena, jako např. montáž. Špatně namontovaná okna totiž mohou negativně ovlivnit nejen technické parametry samotných výrobků, ale také fyzikální vlastnosti celé stavby. Za velmi podstatný považuje společnost PKS okna i následný servis. Díky němu mají zákazníci možnost, aby v případě potřeby obnovili bezproblémový chod a správnou funkčnost svých oken. Tato možnost ovšem není u dodavatelů zcela obvyklá, navíc neobstála ani v průzkumu. Pouze naprosto minimální procento respondentů (1,6 %) má následný servis a jeho dostupnost jako hlavní kritérium při výběru nových oken. „Všem bych doporučil, aby otázku montáže oken a jejich následného servisu nepodceňovali a volili takové dodavatele, kteří jim už při nákupu budou smluvně garantovat, že jsou k dispozici i v případě nenadálých potíží. Navíc je třeba si uvědomit také to, že odborným servisem se prodlužuje funkčnost a životnost oken,“ vysvětluje Ing. Edmund Neubauer.
1 Výzkum byl realizován na přelomu října a listopadu 2020 on-line aplikací Instant Research agentury Ipsos na vzorku 866 respondentů v rámci celé ČR ve věkové kategorii 25–65 let.