Vrata s elektropohonem na dálkové ovládání jsou dnes standardem
Bezpečnost, komfort používání, bezúdržbovost, odolnost a ekonomičnost provozu. To jsou hlavní faktory, které podle specialisty Lubomíra Valenty ovlivňují výběr pohonů garážových vrat a vjezdových bran.
Pohony garážových vrat nebo vjezdových bran představují kritický prvek celého systému, jenž zásadním způsobem ovlivňuje celkové užívání. Chybný výběr přitom povede ke každodenní konfrontaci s nedostatky. Proto se doporučuje konzultovat vše s profesionály, kteří mají dostatek zkušeností s jednotlivými typy instalací a specifiky různých stavebních otvorů.
Elektropohon jako základ
Garážová vrata či brány lze ovládat ručně nebo elektropohonem. Většina dnes prodávaných systémů už obsahuje elektromotor, zpravidla s možností dálkového ovládání, které může být doplněno i místním tlačítkem, klíčovým spínačem či kódovou klávesnicí. Pohony se vyrábějí nejen pro sekční, posuvná i rolovací garážová vrata, ale také pro brány, závory či parkovací systémy.
Jaké jsou klíčové parametry motoru?
Popis funkcionalit zmiňovaného typu vrat vystihuje vše, co by měl dnes motor obsahovat. Jedná se například o elektronické vypnutí v koncových polohách a technologii úspory proudu v okamžiku, kdy pohon zrovna není v aktivní činnosti. Toho lze mimo jiné docílit kombinací transformátoru a spínacího zdroje. Kromě toho by neměla chybět funkce speed neboli rychlé zavírání a otvírání, start a stop v režimu soft nebo pojistka proti nadzdvižení. Součástí motoru by měla být i vypínací automatika zjišťující překážky, blokovací ochrana, omezení doby chodu, počitadlo cyklů a údržby, zálohovací baterie, programovatelnost rychlosti chodu motoru pomocí LCD displeje, paměť chybových hlášení a dálkové ovládání.
Kam umístit motor pro garážová vrata?
Motor lze instalovat na nadpraží v místě nad nosnými konzolami, a to tím způsobem, že se hlava pohonu nachází na straně odsuvu vrat nebo na straně dorazového sloupku. V případě posuvných vrat se motor instaluje nejčastěji nad otvor na prodloužené nosné konzole. I v tomto případě může být hlava motoru umístěna na straně odsuvu vrat nebo na straně dorazového sloupku. Konečně třetí varianta vychází z instalace motoru na boční stěně, na straně odsuvu. Ve všech případech je přitom nutné sledovat minimální doporučené rozměry nadpraží či ostění.