Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Maroko s rozmachem buduje dopravní infrastrukturu

Infrastrukturní projekty a celý sektor marockého stavebnictví patří k nejdynamičtějším v celém regionu severozápadní Afriky. Za posledních deset let došlo téměř k čtyřnásobnému navýšení investic do dopravní infrastruktury.

Nejdelší zavěšený most v Africe, nazvaný
Nejdelší zavěšený most v Africe, nazvaný "most Mohammed VI", spojující města Rabat a Sale v Maroku

Mezi nedávno dokončenými či rozpracovanými projekty můžeme jmenovat rozšíření dálniční sítě na trasách Fes – Oujda, Berrechid – Béni Mellal či El Jadida – Safi. Za zmínku jistě stojí i výstavba železniční tratě TGV mezi Casablankou a Tangerem, rozšíření tramvajových linek v Rabatu a Casablance či další rozvoj přístavu Tanger West Med.

Rozsáhlé investice do infrastruktury vláda plánuje i pro další roky, a to v celkové výši 600 miliard dirhamů (téměř 1,5 biliónu korun) pro příštích 30 let. Stavebnictví v minulosti citelně zaostávalo za ostatními sektory v množství realizovaných investic a o to zajímavěji se potenciálním zahraničním partnerům jeví nyní. Odvětví zaměstnává bezmála milión lidí, tj. zhruba desetinu aktivního obyvatelstva, šesti procenty se podílí na tvorbě HDP. Marocký stát je v tomto sektoru významným aktérem, když 80 procent všech státních zakázek je spojeno právě se stavebnictvím. Od období let 2012 a 2013, kdy stavebnictví stagnovalo, zažívá nově každoroční růst; pro rok 2017 se odhaduje až na čtyři procenta.

Současná výstavba je orientována na dopravní infrastrukturu, na velké městské projekty obnovy a přestavby, například v údolí řeky Bouregreg v Rabatu, na turistické komplexy a díky státnímu programu i na sociální bydlení. Realitní sféra je v Maroku také jedním z hlavních příjemců přímých zahraničních investic. Pokud jde o rozvoj železniční sítě, tam je klíčovým projektem výstavba vysokorychlostní trati pro vlaky TGV mezi Casablankou a Tangerem, díky níž se má zkrátit cesta ze stávajících pěti hodin na dvě hodiny deset minut; projekt se realizuje společně s francouzskými partnery. Jedná se o investici v hodnotě cca 20 mld. MAD (49 miliard korun), která měla být dokončena v roce 2015, termín se však postupně odsouvá.

Pokračování výstavby čeká nyní zejména strategickou dálnici mezi městy Berrechid a Béni Mellal v délce 173 km, která by se měla napojit na komunikaci vedoucí do významné oblasti těžby fosfátů, otevřenou v roce 2015. Dále se bude dostavovat rychlostní silnice mezi pobřežními městy El Jadida a Safi, současně pokračuje výstavba dálničního obchvatu hlavního marockého města Rabatu. Hotovy jsou studie pro stavbu nové dálnice mezi Casablankou a Rabatem v délce 60 km; nový okruh jižně od Casablanky povede v blízkosti letiště Benslimane, dokončení je stanoveno na rok 2030.

 
 
Reklama